A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa
Developing Automated Feedback on Spoken Performance : Exploring the Functioning of Five Analytic Rating Scales Using Many-facet Rasch Measurement (2022)
Zansen, A. V., & Huhta, A. (2022). Developing Automated Feedback on Spoken Performance : Exploring the Functioning of Five Analytic Rating Scales Using Many-facet Rasch Measurement . In J. H. Jantunen, J. Kalja-Voima, M. Laukkarinen, A. Puupponen, M. Salonen, T. Saresma, J. Tarvainen, & S. Ylönen (Eds.), Diversity of Methods and Materials in Digital Human Sciences : Proceedings of the Digital Research Data and Human Sciences DRDHum Conference 2022, December 1-3, Jyväskylä, Finland (pp. 211-229). Jyväskylän yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9450-1
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Zansen, Anna von; Huhta, Ari
Emojulkaisu: Diversity of Methods and Materials in Digital Human Sciences : Proceedings of the Digital Research Data and Human Sciences DRDHum Conference 2022, December 1-3, Jyväskylä, Finland
Emojulkaisun toimittajat: Jantunen, Jarmo Harri; Kalja-Voima, Johanna; Laukkarinen, Matti; Puupponen, Anna; Salonen, Margareta; Saresma, Tuija; Tarvainen, Jenny; Ylönen, Sabine
Konferenssi:
- Digital Research Data and Human Sciences
Konferenssin paikka ja aika: Jyväskylä, Suomi, 1.-3.12.2022
eISBN: 978-951-39-9450-1
Julkaisuvuosi: 2022
Artikkelin sivunumerot: 211-229
Kirjan kokonaissivumäärä: 243
Kustantaja: Jyväskylän yliopisto
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9450-1
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84333
Tiivistelmä
In this study, we used the Many-facet Rasch measurement (MFRM) to explore the quality of ratings as well as the functioning of five analytic rating scales developed for automated assessment of L2 speech. This study is part of a multidisciplinary research project that develops automatic speech recognition (ASR), automated scoring and automated feedback for L2 Finnish and Swedish. The data include the analytic ratings (task completion, fluency, pronunciation, range, accuracy) gathered from human raters (n=14) who assessed L2 Finnish learners’ (n=64) speech samples using Moodle. The four-facet Rasch analysis showed that the raters performed and the rating scales functioned well, although task completion seems to be more challenging to apply consistently than the other criteria. Moreover, it proved to be more difficult to receive a certain score on some dimensions, namely fluency and range, than others. The study has implications for score reporting. We demonstrated that a) the different analytical rating scales have somewhat different structure, b) scores do not advance with equal intervals and c) a certain score on a certain dimension might require a bigger leap forward in ability than on other dimensions. The results will be used for designing encouraging and accurate automated feedback to L2 Finnish and Swedish learners.
YSO-asiasanat: toinen kieli; suomen kieli; ruotsin kieli; suullinen kielitaito; fonetiikka; arviointi; palaute; arviointimenetelmät; puheentunnistus; opetusteknologia; Raschin malli
Vapaat asiasanat: automated feedback; language assessment; rating scales; oral skills
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Digitaalinen apuväline suullisen kielitaidon harjoitteluun ja arviointiin
- Kuronen, Mikko
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
JUFO-taso: 0
Emojulkaisu, jossa JYU-tekijöitä:
- Jantunen, J. H., Kalja-Voima, J., Laukkarinen, M., Puupponen, A., Salonen, M., Saresma, T., Tarvainen, J., & Ylönen, S. (Eds.). (2022). Diversity of Methods and Materials in Digital Human Sciences : Proceedings of the Digital Research Data and Human Sciences DRDHum Conference 2022, December 1-3, Jyväskylä, Finland. Jyväskylän yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9450-1