A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa
Developing Automated Feedback on Spoken Performance : Exploring the Functioning of Five Analytic Rating Scales Using Many-facet Rasch Measurement  (2022)


Zansen, A. V., & Huhta, A. (2022). Developing Automated Feedback on Spoken Performance : Exploring the Functioning of Five Analytic Rating Scales Using Many-facet Rasch Measurement . In J. H. Jantunen, J. Kalja-Voima, M. Laukkarinen, A. Puupponen, M. Salonen, T. Saresma, J. Tarvainen, & S. Ylönen (Eds.), Diversity of Methods and Materials in Digital Human Sciences : Proceedings of the Digital Research Data and Human Sciences DRDHum Conference 2022, December 1-3, Jyväskylä, Finland (pp. 211-229). Jyväskylän yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9450-1


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatZansen, Anna von; Huhta, Ari

EmojulkaisuDiversity of Methods and Materials in Digital Human Sciences : Proceedings of the Digital Research Data and Human Sciences DRDHum Conference 2022, December 1-3, Jyväskylä, Finland

Emojulkaisun toimittajatJantunen, Jarmo Harri; Kalja-Voima, Johanna; Laukkarinen, Matti; Puupponen, Anna; Salonen, Margareta; Saresma, Tuija; Tarvainen, Jenny; Ylönen, Sabine

Konferenssi:

  • Digital Research Data and Human Sciences

Konferenssin paikka ja aikaJyväskylä, Suomi1.-3.12.2022

eISBN978-951-39-9450-1

Julkaisuvuosi2022

Artikkelin sivunumerot211-229

Kirjan kokonaissivumäärä243

KustantajaJyväskylän yliopisto

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielienglanti

Pysyvä verkko-osoitehttp://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9450-1

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84333


Tiivistelmä

In this study, we used the Many-facet Rasch measurement (MFRM) to explore the quality of ratings as well as the functioning of five analytic rating scales developed for automated assessment of L2 speech. This study is part of a multidisciplinary research project that develops automatic speech recognition (ASR), automated scoring and automated feedback for L2 Finnish and Swedish. The data include the analytic ratings (task completion, fluency, pronunciation, range, accuracy) gathered from human raters (n=14) who assessed L2 Finnish learners’ (n=64) speech samples using Moodle. The four-facet Rasch analysis showed that the raters performed and the rating scales functioned well, although task completion seems to be more challenging to apply consistently than the other criteria. Moreover, it proved to be more difficult to receive a certain score on some dimensions, namely fluency and range, than others. The study has implications for score reporting. We demonstrated that a) the different analytical rating scales have somewhat different structure, b) scores do not advance with equal intervals and c) a certain score on a certain dimension might require a bigger leap forward in ability than on other dimensions. The results will be used for designing encouraging and accurate automated feedback to L2 Finnish and Swedish learners.


YSO-asiasanattoinen kielisuomen kieliruotsin kielisuullinen kielitaitofonetiikkaarviointipalautearviointimenetelmätpuheentunnistusopetusteknologiaRaschin malli

Vapaat asiasanatautomated feedback; language assessment; rating scales; oral skills


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2022

JUFO-taso0


Viimeisin päivitys 2024-22-04 klo 20:28