D5 Textbook, professional manual or guide
Vertaistyönohjauksen käsikirja (2022)
Meriläinen, M., & Piispanen, M. (2022). Vertaistyönohjauksen käsikirja. Jyväskylän yliopisto. http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202211155201
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Meriläinen, Merja; Piispanen, Maarika
eISBN: 978-951-39-9452-5
Publication year: 2022
Publisher: Jyväskylän yliopisto
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202211155201
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Abstract
Opettajuus on tarina, jonka ensi lehdillä on merkitystä -eikä ainoastaan opettajuus, sillä induktiovaiheeseen panostaminen voidaan tutkimusten valossa nähdä merkityksellisenä sekä yksilön ammatillisen kehittymisen että yhteiskunnan näkökulmista. Tässä työelämään siirtymiseen liittyvässä ohjauksen käsikirjassa esittelemme edukatiivisen vertaistyönohjauksellisen prosessimallin. Malli on kehitetetty osana Jyväskylän yliopiston rahoittamaa hanketta, jossa tarkastelimme tutkimusinterventioiden kautta opiskelijoiden siirtymistä työelämään ratkaisukeskeisen, edukatiivisen vertaistyönohjauksen tukemana (Meriläinen & Piispanen 2022). Edukatiivisen työnohjauksellisen menetelmän tavoitteena on tukea työelämään siirtyviä opiskelijoita, ennaltaehkäistä työuran alkutaipaleella tulevia mahdollisia haasteita ja tukea heitä heidän senhetkisissä haasteissaan, jolloin näkökulmana on "oikea-aikainen" tukeminen valmiiden ohjauskonseptien sijaan.
Keywords: teacher training; professional identity; teacherhood; working life; work supervision; peer support; peer work
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2022