A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Asiakasturvallisuus vanhuspalveluissa (2022)
Client safety in services for older people


Valokivi, H., & Hirvonen, H. (2022). Asiakasturvallisuus vanhuspalveluissa. Janus: sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehti, 30(4), 376-391. https://doi.org/10.30668/janus.114433


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatValokivi, Heli; Hirvonen, Helena

Lehti tai sarjaJanus: sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehti

ISSN1235-7812

eISSN2489-4990

Julkaisuvuosi2022

Ilmestymispäivä13.12.2022

Volyymi30

Lehden numero4

Artikkelin sivunumerot376-391

KustantajaSosiaalipoliittinen yhdistys; Sosiaalityön tutkimuksen seura

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

DOIhttps://doi.org/10.30668/janus.114433

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84647


Tiivistelmä

Artikkelissa analysoidaan asiakasturvallisuuden määrittymistä vanhuspalveluita koskevissa politiikka-asiakirjoissa. Asiakasturvallisuutta lähestytään kysymyksenä yhteiskunnallisesta sekä asiakassuhteissa toteutuvasta luottamuksesta. Artikkelissa kysytään, miten asiakasturvallisuus määrittyy asiakirjoissa ja mitä se tarkoittaa luottamuksen näkökulmasta. Tulosten mukaan asiakasturvallisuuden sisältö ja merkitys suhteessa potilasturvallisuuden käsitteeseen on vanhuspalveluissa vasta jäsentymässä. Asiakasturvallisuus määrittyy asiakirjoissa etenkin palveluiden tarjoajien vastuuna turvallisuuskulttuurin kehittämisestä sekä pyrkimyksenä ikääntyneiden asumisen ja asuinympäristön kehittämiseen teknologian keinoin. Näin pyritään ehkäisemään turvattomuuden kokemusta, jolla on palveluita kohtaan koettua luottamusta heikentävä vaikutus. Tulosten pohjalta esitetään, että koetun turvattomuuden näkökulmasta huomiota tulisi nykyistä enemmän kiinnittää asiakassuhteiden pysyvyyteen luottamuksen vahvistamiseksi, etenkin kotona asuvien osalta.


YSO-asiasanatvanhuspalvelutasiakasturvallisuus (sosiaalihuolto)luottamusasiakaslähtöisyysikääntyneetturvattomuusasuminenasuinympäristöturvallisuuskulttuuri


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2022

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-22-04 klo 22:47