A1 Journal article (refereed)
Historian opettajien käsityksiä tiedonalan tekstitaitojen opettamisesta lukiossa (2022)
Sulkunen, S., Luukka, M.-R., Paldanius, H., & Saario, J. (2022). Historian opettajien käsityksiä tiedonalan tekstitaitojen opettamisesta lukiossa. Kasvatus ja aika, 16(4), 43-61. https://doi.org/10.33350/ka.112693
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Sulkunen, Sari; Luukka, Minna-Riitta; Paldanius, Hilkka; Saario, Johanna
Journal or series: Kasvatus ja aika
eISSN: 1797-2299
Publication year: 2022
Publication date: 21/12/2022
Volume: 16
Issue number: 4
Pages range: 43-61
Publisher: Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
DOI: https://doi.org/10.33350/ka.112693
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84753
Abstract
Tutkimuksessa tarkastelemme lukion historianopettajien käsityksiä tiedonalansa tekstitaidoista aineistopohjaisen esseen kirjoittamisen opettamisen ja arvioinnin yhteydessä. Lukiossa jokaisen opettajan tulee opettaa oman tiedonalansa kieltä ja tekstitaitoja, jotka kietoutuvat taustalla olevan tieteenalan tiedonmuodostuksen käytänteisiin. Tiedonalan tekstitaitojen opettaminen nojaa opettajien käsityksiin tiedonmuodostuksen käytänteistä sekä niihin liittyvästä tekstitoiminnasta. Tutkimme opettajien käsityksiä siitä, mikä on lähdeaineistojen kriittisen tarkastelun rooli ja mitä on opiskelijan oma pohdinta aineistopohjaisissa esseissä. Hyödynsimme tutkimuksen aineistona kahta historian opettajien ryhmäkeskustelua, jotka järjestettiin syksyllä 2020. Analyysimenetelmänä käytimme diskurssianalyysiä. Tuloksemme osoittivat, että opettajilla oli keskenään ristiriitaisia käsityksiä lähdeaineistojen kriittisen tarkastelun roolista: yhtäältä sitä pidettiin lukioon liian vaativana asiantuntijataitona, ja toisaalta lähdekritiikistä rakentui käsitys aineistojen käytön perustaitona. Sitä pidettiin myös mekaanisesti opittavana taitona, joka on arvioinnissa sivuroolissa. Opiskelijoiden omasta pohdinnasta keskusteltaessa rakentui käsitys lähdeaineistojen tulkinnasta, joka on liian vaativaa lukio-opetukseen ja johon ei ole lukiossa totuttu. Opettajien keskusteluissa keskusteltiinkin siitä, mitä muuta opiskelijan oma pohdinta voisi olla.
Keywords: general upper secondary school; curriculum subjects; history; essays; writing; literary skills; teaching and instruction; history teachers; source criticism; professional skills
Contributing organizations
Related projects
- Engaging in disciplinary thinking: historical literacy practices in Finnish general upper secondary schools
- Luukka, Minna-Riitta
- Academy of Finland
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2022
Preliminary JUFO rating: 1