A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa
Mitä oppilaat pitävät varhaisesta A1-kielen opetuksesta ja millainen käsitys heillä on omasta osaamisestaan? (2022)
What beliefs do learners hold about early language learning and how do they perceive their own proficiency?
Mård-Miettinen, K., Huhta, A., Peltoniemi, A., & Hansell, K. (2022). Mitä oppilaat pitävät varhaisesta A1-kielen opetuksesta ja millainen käsitys heillä on omasta osaamisestaan?. In R. Kantelinen, M. Kautonen, & Z. Elgundi (Eds.), Linguapeda 2021 (pp. 39-69). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura; Itä-Suomen yliopisto, Filosofinen tiedekunta. Ainedidaktisia tutkimuksia, 21. http://hdl.handle.net/10138/352128
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Mård-Miettinen, Karita; Huhta, Ari; Peltoniemi, Annika; Hansell, Katri
Emojulkaisu: Linguapeda 2021
Emojulkaisun toimittajat: Kantelinen, Ritva; Kautonen, Maria; Elgundi, Zinab
Konferenssi:
- Linguapeda-konferenssi
Konferenssin paikka ja aika: Joensuu, Suomi, 14.-15.5.2021
eISBN: 978-952-5993-34-9
Lehti tai sarja: Ainedidaktisia tutkimuksia
ISSN: 1799-9596
eISSN: 1799-960X
Julkaisuvuosi: 2022
Sarjan numero: 21
Artikkelin sivunumerot: 39-69
Kirjan kokonaissivumäärä: 272
Kustantaja: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura; Itä-Suomen yliopisto, Filosofinen tiedekunta
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: http://hdl.handle.net/10138/352128
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84868
Tiivistelmä
Vuoden 2020 alusta kieltenopiskelu on aloitettu Suomessa vuosiluokalla 1. Opetussuunnitelman perusteissa korostetaan, että opetuksen tulee olla ikätasolle sopivaa ja herättää myönteinen asenne kielenoppimiseen sekä vahvistaa oppilaan pystyvyyttä. Artikkelissa tarkastellaan suomen- ja ruotsinkielisten koulujen oppilaiden asennoitumista ja osaamiskäsityksiä. Tutkimuksen kohteen on englannin kielen (suomenkieliset koulut, n=106) ja suomi toisena kotimaisena kielenä -oppiaineen (ruotsinkieliset koulut, n=86) opiskelu. Tutkimus osoitti, että oppilaat pitivät pääosin niin opiskelemastaan kielestä kuin sen opiskelusta. He kokivat osaavansa tervehtimiseen, numeroihin ja väreihin liittyviä ilmaisuja vähintään jonkin verran, mutta yksinkertainenkin kerronta tuntui vielä haastavalta. Englantia ja suomea opiskelevien välillä oli jonkin verran eroja suhtautumisessa kielenopetuksen eri osa-alueisiin sekä arviossa omasta osaamisesta.
YSO-asiasanat: perusopetus; kieltenopetus; vieraat kielet; toinen kieli; englannin kieli; suomen kieli; alakoululaiset; oppimiskäsitykset; ainedidaktiikka
Vapaat asiasanat: varhainen kieltenopetus; A1-englanti; A1-finska
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
JUFO-taso: 1