A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa
Mitä oppilaat pitävät varhaisesta A1-kielen opetuksesta ja millainen käsitys heillä on omasta osaamisestaan? (2022)
What beliefs do learners hold about early language learning and how do they perceive their own proficiency?


Mård-Miettinen, K., Huhta, A., Peltoniemi, A., & Hansell, K. (2022). Mitä oppilaat pitävät varhaisesta A1-kielen opetuksesta ja millainen käsitys heillä on omasta osaamisestaan?. In R. Kantelinen, M. Kautonen, & Z. Elgundi (Eds.), Linguapeda 2021 (pp. 39-69). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura; Itä-Suomen yliopisto, Filosofinen tiedekunta. Ainedidaktisia tutkimuksia, 21. http://hdl.handle.net/10138/352128


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatMård-Miettinen, Karita; Huhta, Ari; Peltoniemi, Annika; Hansell, Katri

EmojulkaisuLinguapeda 2021

Emojulkaisun toimittajatKantelinen, Ritva; Kautonen, Maria; Elgundi, Zinab

Konferenssi:

  • Linguapeda-konferenssi

Konferenssin paikka ja aikaJoensuu, Suomi14.-15.5.2021

eISBN978-952-5993-34-9

Lehti tai sarjaAinedidaktisia tutkimuksia

ISSN1799-9596

eISSN1799-960X

Julkaisuvuosi2022

Sarjan numero21

Artikkelin sivunumerot39-69

Kirjan kokonaissivumäärä272

KustantajaSuomen ainedidaktinen tutkimusseura; Itä-Suomen yliopisto, Filosofinen tiedekunta

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

Pysyvä verkko-osoitehttp://hdl.handle.net/10138/352128

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84868


Tiivistelmä

Vuoden 2020 alusta kieltenopiskelu on aloitettu Suomessa vuosiluokalla 1. Opetussuunnitelman perusteissa korostetaan, että opetuksen tulee olla ikätasolle sopivaa ja herättää myönteinen asenne kielenoppimiseen sekä vahvistaa oppilaan pystyvyyttä. Artikkelissa tarkastellaan suomen- ja ruotsinkielisten koulujen oppilaiden asennoitumista ja osaamiskäsityksiä. Tutkimuksen kohteen on englannin kielen (suomenkieliset koulut, n=106) ja suomi toisena kotimaisena kielenä -oppiaineen (ruotsinkieliset koulut, n=86) opiskelu. Tutkimus osoitti, että oppilaat pitivät pääosin niin opiskelemastaan kielestä kuin sen opiskelusta. He kokivat osaavansa tervehtimiseen, numeroihin ja väreihin liittyviä ilmaisuja vähintään jonkin verran, mutta yksinkertainenkin kerronta tuntui vielä haastavalta. Englantia ja suomea opiskelevien välillä oli jonkin verran eroja suhtautumisessa kielenopetuksen eri osa-alueisiin sekä arviossa omasta osaamisesta.


YSO-asiasanatperusopetuskieltenopetusvieraat kielettoinen kielienglannin kielisuomen kielialakoululaisetoppimiskäsityksetainedidaktiikka

Vapaat asiasanatvarhainen kieltenopetus; A1-englanti; A1-finska


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2022

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-22-04 klo 16:17