A1 Journal article (refereed)
Experiences of grit and flourishing in Finnish comprehensive schools offering long-term support to instrument studies : building a new model of positive music education and grit (2022)
Sinnikkyyden ja kukoistamisen kokemuksia suomalaisissa peruskouluissa, joissa on tuettu pitkäjänteistä soiton harrastamista : positiivisen musiikkikasvatuksen ja sinnikkyyden mallia rakentamassa


Olander, K., & Saarikallio, S. (2022). Experiences of grit and flourishing in Finnish comprehensive schools offering long-term support to instrument studies : building a new model of positive music education and grit. Finnish Journal of Music Education, 25(2), 89-111. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060752741


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsOlander, Katri; Saarikallio, Suvi

Journal or seriesFinnish Journal of Music Education

ISSN1239-3908

eISSN2342-1150

Publication year2022

Volume25

Issue number2

Pages range89-111

PublisherTaideyliopisto

Publication countryFinland

Publication languageEnglish

Persistent website addresshttps://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060752741

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessDelayed open access channel

Publication is parallel published (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93045

Additional informationArtikkeli avautuu kustantajan palvelussa noin vuoden kuluttua julkaisemisesta.


Abstract

Musiikkikasvatuksen positiivisia vaikutuksia voidaan tarkastella monitieteisesti. Tämän artikkeli lähestyy aihetta positiivisen psykologian näkökulmasta sinnikkyyden ja kukoistamisen teemoja painottaen. Tutkimus pyrkii edistämään käsitteellistä ymmärrystä musiikin oppimisen, sinnikkyyden ja hyvinvoinnin välisistä suhteista musiikkikasvatuksen kontekstissa. Monimenetelmäiseen tutkimukseen osallistui yhteensä 16 luokkaa ja 297 oppilasta neljästä eri koulusta, joissa on musiikkiluokkia. Kahta kouluista seurattiin vuosien 2016–2022 aikana keräten aineistoa kyselyiden ja haastatteluiden avulla, ja kaikki koulut osallistuivat kyselyyn vuonna 2021. Aineistoanalyysissa yhdistettiin kuvailevia ja vertailevia tilastollisia menetelmiä (kyselyt) sekä Grounded Theory -menetelmää (haastattelut ja kirjoitustehtävät). Tutkimuksen tuloksena syntyi malli, joka kuvaa musiikillista sinnikkyyttä ja kukoistamista tukevaa musiikkikasvatusprosessia. Avainkomponentit mallissa ovat vastaanotettu rakkaus, luottamus, toiveikkuus ja jaettu rakkaus. Malli resonoi aiempien sinnikkyyteen ja kukoistamiseen kytkeytyvien teorioiden kanssa, mutta syventää ja uudistaa näiden käsitteellistä sisältöä ja jäsentymistä musiikkikasvatuksellisesta näkökulmasta. Tällaista lähestymistapaa voitaisiin kenties kutsua ”positiiviseksi musiikkikasvatukseksi”. Toivomme, että tuloksemme rohkaisevat tieteidenvälistä dialogia ja lisäävät ymmärrystä siitä, millaisin lainalaisuuksin musiikin oppiminen ja hyvinvointi kytkeytyvät toisiinsa.


Keywordsmusic as recreationplaying an instrumentwell-beingmusic educationcomprehensive schoolpositive pedagogypositive psychology

Free keywordsgrit; flourishing


Contributing organizations


Ministry reportingYes

Reporting Year2022

JUFO rating1


Last updated on 2024-22-04 at 14:24