A1 Journal article (refereed)
Experiences of grit and flourishing in Finnish comprehensive schools offering long-term support to instrument studies : building a new model of positive music education and grit (2022)
Sinnikkyyden ja kukoistamisen kokemuksia suomalaisissa peruskouluissa, joissa on tuettu pitkäjänteistä soiton harrastamista : positiivisen musiikkikasvatuksen ja sinnikkyyden mallia rakentamassa
Olander, K., & Saarikallio, S. (2022). Experiences of grit and flourishing in Finnish comprehensive schools offering long-term support to instrument studies : building a new model of positive music education and grit. Finnish Journal of Music Education, 25(2), 89-111. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060752741
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Olander, Katri; Saarikallio, Suvi
Journal or series: Finnish Journal of Music Education
ISSN: 1239-3908
eISSN: 2342-1150
Publication year: 2022
Volume: 25
Issue number: 2
Pages range: 89-111
Publisher: Taideyliopisto
Publication country: Finland
Publication language: English
Persistent website address: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060752741
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Delayed open access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93045
Additional information: Artikkeli avautuu kustantajan palvelussa noin vuoden kuluttua julkaisemisesta.
Abstract
Musiikkikasvatuksen positiivisia vaikutuksia voidaan tarkastella monitieteisesti. Tämän artikkeli lähestyy aihetta positiivisen psykologian näkökulmasta sinnikkyyden ja kukoistamisen teemoja painottaen. Tutkimus pyrkii edistämään käsitteellistä ymmärrystä musiikin oppimisen, sinnikkyyden ja hyvinvoinnin välisistä suhteista musiikkikasvatuksen kontekstissa. Monimenetelmäiseen tutkimukseen osallistui yhteensä 16 luokkaa ja 297 oppilasta neljästä eri koulusta, joissa on musiikkiluokkia. Kahta kouluista seurattiin vuosien 2016–2022 aikana keräten aineistoa kyselyiden ja haastatteluiden avulla, ja kaikki koulut osallistuivat kyselyyn vuonna 2021. Aineistoanalyysissa yhdistettiin kuvailevia ja vertailevia tilastollisia menetelmiä (kyselyt) sekä Grounded Theory -menetelmää (haastattelut ja kirjoitustehtävät). Tutkimuksen tuloksena syntyi malli, joka kuvaa musiikillista sinnikkyyttä ja kukoistamista tukevaa musiikkikasvatusprosessia. Avainkomponentit mallissa ovat vastaanotettu rakkaus, luottamus, toiveikkuus ja jaettu rakkaus. Malli resonoi aiempien sinnikkyyteen ja kukoistamiseen kytkeytyvien teorioiden kanssa, mutta syventää ja uudistaa näiden käsitteellistä sisältöä ja jäsentymistä musiikkikasvatuksellisesta näkökulmasta. Tällaista lähestymistapaa voitaisiin kenties kutsua ”positiiviseksi musiikkikasvatukseksi”. Toivomme, että tuloksemme rohkaisevat tieteidenvälistä dialogia ja lisäävät ymmärrystä siitä, millaisin lainalaisuuksin musiikin oppiminen ja hyvinvointi kytkeytyvät toisiinsa.
Keywords: music as recreation; playing an instrument; well-being; music education; comprehensive school; positive pedagogy; positive psychology
Free keywords: grit; flourishing
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2022
JUFO rating: 1