A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Oppitaipaleella : katsaus monikielisyyteen päiväkodista yhdeksännelle (2009)
Halonen, M. (2009). Oppitaipaleella : katsaus monikielisyyteen päiväkodista yhdeksännelle. In J. Lasonen, & M. Halonen (Eds.), Kulttuurienvälinen osaaminen koulutuksessa ja työelämässä (pp. 45-60). Suomen kasvatustieteellinen seura ry. Kasvatusalan tutkimuksia, 43. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7411-20-9
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Halonen, Mia
Emojulkaisu: Kulttuurienvälinen osaaminen koulutuksessa ja työelämässä
Emojulkaisun toimittajat: Lasonen, Johanna; Halonen, Mia
ISBN: 978-952-5401-45-5
eISBN: 978-952-7411-20-9
Lehti tai sarja: Kasvatusalan tutkimuksia
ISSN: 1458-1094
eISSN: 2489-768X
Julkaisuvuosi: 2009
Sarjan numero: 43
Artikkelin sivunumerot: 45-60
Kirjan kokonaissivumäärä: 155
Kustantaja: Suomen kasvatustieteellinen seura ry
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7411-20-9
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Viivästetysti avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84957
Lisätietoja: Sähköisen version tuotanto: Jyväskylän yliopisto, Avoimen tiedon keskus 2023
Tiivistelmä
Tässä luvussa teen kielen oppimisen näkökulmasta hieman tarkemman katsauksen lasten ja nuorten oppitaipaleeseen päiväkodista peruskoulun päättövaiheeseen. Keskiössä ovat maahanmuuttajataustaiset lapset ja erityisesti suomen kielen kehittyminen, mutta on syytä muistaa, että - parhaimmillaan - näissä instituutioissa myös suomenkieliset juuriltaan suomalaiset kylpevät sekä kulttuureissa että kielissä. Tarkemmin ja konkreettisemmin luvussa keskitytään kuudesluokkalaisiin helsinkiläisiin koululaisiin ja heidän tilanteeseensa esimerkkitapauksena.
YSO-asiasanat: maahanmuuttajat; suomi toisena kielenä; kielen oppiminen; kielitaito; monikielisyys; monikulttuurisuus; varhaiskasvatus; peruskoulu; opetussuunnitelmat
Vapaat asiasanat: multi-lingualism; first and second language; primary school; multicutlural education
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Emojulkaisu, jossa JYU-tekijöitä: