A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Oppitaipaleella : katsaus monikielisyyteen päiväkodista yhdeksännelle (2009)


Halonen, M. (2009). Oppitaipaleella : katsaus monikielisyyteen päiväkodista yhdeksännelle. In J. Lasonen, & M. Halonen (Eds.), Kulttuurienvälinen osaaminen koulutuksessa ja työelämässä (pp. 45-60). Suomen kasvatustieteellinen seura ry. Kasvatusalan tutkimuksia, 43. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7411-20-9


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatHalonen, Mia

EmojulkaisuKulttuurienvälinen osaaminen koulutuksessa ja työelämässä

Emojulkaisun toimittajatLasonen, Johanna; Halonen, Mia

ISBN978-952-5401-45-5

eISBN978-952-7411-20-9

Lehti tai sarjaKasvatusalan tutkimuksia

ISSN1458-1094

eISSN2489-768X

Julkaisuvuosi2009

Sarjan numero43

Artikkelin sivunumerot45-60

Kirjan kokonaissivumäärä155

KustantajaSuomen kasvatustieteellinen seura ry

KustannuspaikkaJyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

Pysyvä verkko-osoitehttp://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7411-20-9

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusViivästetysti avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84957

LisätietojaSähköisen version tuotanto: Jyväskylän yliopisto, Avoimen tiedon keskus 2023


Tiivistelmä

Tässä luvussa teen kielen oppimisen näkökulmasta hieman tarkemman katsauksen lasten ja nuorten oppitaipaleeseen päiväkodista peruskoulun päättövaiheeseen. Keskiössä ovat maahanmuuttajataustaiset lapset ja erityisesti suomen kielen kehittyminen, mutta on syytä muistaa, että - parhaimmillaan - näissä instituutioissa myös suomenkieliset juuriltaan suomalaiset kylpevät sekä kulttuureissa että kielissä. Tarkemmin ja konkreettisemmin luvussa keskitytään kuudesluokkalaisiin helsinkiläisiin koululaisiin ja heidän tilanteeseensa esimerkkitapauksena.


YSO-asiasanatmaahanmuuttajatsuomi toisena kielenäkielen oppiminenkielitaitomonikielisyysmonikulttuurisuusvarhaiskasvatusperuskouluopetussuunnitelmat

Vapaat asiasanatmulti-lingualism; first and second language; primary school; multicutlural education


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä


Viimeisin päivitys 2023-02-05 klo 13:20