A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Käsityksiä kielestä äidinkielen opetussuunnitelmissa (2007)
Kauppinen, M. (2007). Käsityksiä kielestä äidinkielen opetussuunnitelmissa. In O.-P. Salo, T. Nikula, & P. Kalaja (Eds.), Kieli oppimisessa (pp. 13-32). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA. Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja, 65. https://journal.fi/afinlavk/article/view/59971
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Kauppinen, Merja
Emojulkaisu: Kieli oppimisessa
Emojulkaisun toimittajat: Salo, Olli-Pekka; Nikula, Tarja; Kalaja, Paula
ISBN: 978-951-9388-53-3
Lehti tai sarja: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja
ISSN: 0781-0318
Julkaisuvuosi: 2007
Sarjan numero: 65
Artikkelin sivunumerot: 13-32
Kirjan kokonaissivumäärä: 404
Kustantaja: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi; englanti; saksa
Pysyvä verkko-osoite: https://journal.fi/afinlavk/article/view/59971
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Viivästetysti avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98794
Lisätietoja: AFinLAn vuosikirja 2007
Tiivistelmä
Curricula for the mother tongue contain various conceptualizations of language. As the mother tongue (and literature) as a subject is multidisciplinary, it also reflects the ways of approaching language not only through linguistics but also communication sciences, literary research and cultural studies. When comparing four curricula for mother tongue instruction, we see that the same conceptualizations of language appear repeatedly. This shows that conceptualizations of language in them have remained unchanged in this respect. However, each curriculum emphasizes certain conceptualizations. The curriculum of 1970 focuses on the use of language in various situations: the mastery of communicative situations and types of texts (genres). Language appears also as structures. In the curriculum of 1985 language appears as capital accumulated in use. Language is presented as a hierarchic system of structures in language knowledge and writing. In the curriculum of 1994, language is both a tool and an object of observation and learning, composed of situated meanings. The curriculum of 2004 also emphasizes the creation and interpretation of linguistic meanings. Language is examined as cooperation between meanings and forms. It is the result of growing up in different societies and cultural environments.
YSO-asiasanat: perusopetus; kieltenopetus; äidinkieli; opetussuunnitelmat; oppimiskäsitykset
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Alustava JUFO-taso: Not rated
Emojulkaisu, jossa JYU-tekijöitä: