D1 Artikkeli ammattilehdessä
Hahmotusvaikeudet : vähän tunnettu oppimisen ongelma (2019)
Iisakka, R. (2019). Hahmotusvaikeudet : vähän tunnettu oppimisen ongelma. eEriKa, 2019(1), 4-8. https://journals.helsinki.fi/e-erika/article/view/102
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Iisakka, Riikka
Lehti tai sarja: eEriKa
eISSN: 2243-0075
Julkaisuvuosi: 2019
Ilmestymispäivä: 20.05.2019
Volyymi: 2019
Lehden numero: 1
Artikkelin sivunumerot: 4-8
Kustantaja: Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus HEA
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: https://journals.helsinki.fi/e-erika/article/view/102
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85145
Tiivistelmä
Haastattelimme Marju Moilasen kanssa kymmentä nuorta aikuista (26-36-vuotiaita) heidän koulutuspoluistaan pro gradu -tutkielmassamme, jonka teimme yhteistyössä Niilo Mäki Instituutin Hahmottamisen kuntoutus -hankkeen (HAHKU1) kanssa. Kaikilla haastatelluilla oli hahmotusvaikeuksia, ja tutkimuksen tavoitteena oli kuvata heidän koulunkäyntinsä kannalta merkityksellisiä asioita koulutuspolun eri vaiheissa. Tutkimusaineisto kerättiin elämäkerrallista haastattelutekniikkaa mukailevalla tyylillä keväällä 2017. Haastattelut analysoitiin hyödyntämällä laadullista sisällönanalyysiä. Tässä kirjoituksessa kuvataan tutkimuksen päätulokset, jotka liittyivät toisaalta koulutuspoluilla koettuihin vaikeuksiin ja toisaalta saatuun tukeen.
YSO-asiasanat: oppimisvaikeudet; hahmottaminen; koulunkäynti; tukeminen; erityiskasvatus
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä