A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Assessment of students’ agency in Finnish and Spanish university courses : Analysis of measurement invariance (2023)
Jääskelä, P., Tolvanen, A., Marín, V. I., & Poikkeus, A.-M. (2023). Assessment of students’ agency in Finnish and Spanish university courses : Analysis of measurement invariance. International Journal of Educational Research, 118, Article 102140. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2023.102140
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Jääskelä, Päivikki; Tolvanen, Asko; Marín, Victoria I.; Poikkeus, Anna-Maija
Lehti tai sarja: International Journal of Educational Research
ISSN: 0883-0355
eISSN: 1873-538X
Julkaisuvuosi: 2023
Volyymi: 118
Artikkelinumero: 102140
Kustantaja: Elsevier
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijer.2023.102140
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85167
Tiivistelmä
This study reports on the measurement invariance of the Agency of University Students Scale in data consisting of Finnish and Spanish university students (n = 645) and presents cross-national findings on student agency assessment. Multigroup confirmatory factor analysis confirmed the metric invariance for 10 factors, which allows comparisons of covariance structures and correlation analyses, and can, for example, be used to examine background factor effects on agency across groups. At least partial scalar invariance was confirmed for six factors, allowing comparisons of mean values between Finnish and Spanish students. Differences were found in the experiences of personal and relational resources of agency. The analysis discusses the utility of the AUS Scale for large-scale studies of student agency across countries.
YSO-asiasanat: opiskelijat; korkeakouluopiskelu; toimijuus; vaihto-opiskelijat
Vapaat asiasanat: student agency; higher education; cross-national study; measurement invariance; agency of university students scale
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2023
Alustava JUFO-taso: 2