A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
School and family environments promote adolescents’ financial confidence : Indirect paths to financial literacy skills in Finnish PISA 2018 (2023)
Silinskas, G., Ahonen, A. K., & Wilska, T. (2023). School and family environments promote adolescents’ financial confidence : Indirect paths to financial literacy skills in Finnish PISA 2018. Journal of Consumer Affairs, 57(1), 593-618. https://doi.org/10.1111/joca.12513
Tutkimusta rahoitti strategisen tutkimuksen neuvosto, joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Silinskas, Gintautas; Ahonen, Arto K.; Wilska, Terhi‐Anna
Lehti tai sarja: Journal of Consumer Affairs
ISSN: 0022-0078
eISSN: 1745-6606
Julkaisuvuosi: 2023
Ilmestymispäivä: 28.01.2023
Volyymi: 57
Lehden numero: 1
Artikkelin sivunumerot: 593-618
Kustantaja: Wiley-Blackwell
Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1111/joca.12513
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85336
Tiivistelmä
This study investigates the associations of adolescents’ financial socialization factors—financial education in school and families—with financial confidence (i.e., confidence in using financial and digital financial services). In addition, we examine how financial socialization factors indirectly relate to financial literacy skills through financial confidence and the role of demographic factors (adolescent gender, grade level, parental education, family wealth) on financial socialization, financial confidence, and financial literacy scores. We used data on the 4,328 Finnish 15-year-olds participating in the 2018 Programme for International Student Assessment (PISA). We measured financial literacy by cognitive test items and assessed financial socialization and financial confidence by adolescent questionnaires. First, the results showed that financial education in school positively predicted adolescents’ confidence in using financial and digital financial services. Second, financial education at schools and in families indirectly predicted students’ financial literacy through confidence in using digital financial services. Third, older adolescents were more exposed to financial education at school and in families, whereas adolescents from wealthier families and girls (vs. boys) were exposed to a more frequent discussion of financial matters with parents at home. Furthermore, the boys were more confident in using financial services than the girls, although the financial literacy score did not differ by gender; older adolescents were more confident in using financial services and achieved better financial literacy than younger ones. Finally, higher parental education in the family related to higher financial literacy but not to higher financial confidence, whereas family wealth was related to higher financial confidence but not financial literacy.
YSO-asiasanat: nuoret; PISA-tutkimus; luottamus; talouskasvatus
Vapaat asiasanat: adolescents; financial confidence; financial literacy; financial socialization; PISA
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Digitaalisiksi kuluttajiksi oppimassa. Kuinka parantaa nuorten taloustaitoja teknologisoituvassa kulutusyhteiskunnassa?
- Wilska, Terhi-Anna
- Suomen Akatemia
- Kodin ja koulun oppimisympäristöt alakoulussa: Pitkäaikaiset yhteydet lasten oppimiseen ja sopeutumiseen
- Silinskas, Gintautas
- Suomen Akatemia
- Kodin ja koulun oppimisympäristöt alakoulussa: Pitkäaikaiset yhteydet lasten oppimiseen ja sopeutumiseen (tutkimuskulut)
- Silinskas, Gintautas
- Suomen Akatemia
- Vanhempien ja opettajien antaman ohjauksen sekä tunteiden ja lapsen akateemisen suoriutumisen säätelyn pitkäaikaiset yhteydet
- Silinskas, Gintautas
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2023
Alustava JUFO-taso: 1