A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Financial literacy in the digital age : A research agenda (2023)


Koskelainen, T., Kalmi, P., Scornavacca, E., & Vartiainen, T. (2023). Financial literacy in the digital age : A research agenda. Journal of Consumer Affairs, 57(1), 507-528. https://doi.org/10.1111/joca.12510


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatKoskelainen, Tiina; Kalmi, Panu; Scornavacca, Eusebio; Vartiainen, Tero

Lehti tai sarjaJournal of Consumer Affairs

ISSN0022-0078

eISSN1745-6606

Julkaisuvuosi2023

Ilmestymispäivä29.01.2023

Volyymi57

Lehden numero1

Artikkelin sivunumerot507-528

KustantajaWiley-Blackwell

JulkaisumaaYhdysvallat (USA)

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1111/joca.12510

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusOsittain avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85382


Tiivistelmä

Digital innovations are transforming financial services and resulting changes in consumer behavior and personal money management. Diffusion of pervasive digital technologies offers individuals quick and easy access to various digital services bringing opportunities and challenges into their personal money management. The study aimed to explore how digitalization affects individuals’ financial literacy and financial capability. As a result, we identified three main themes in the intersection of finance and digitalization: Fintech, Financial behavior in digital environments, and Behavioral interventions. We propose directions for measuring digital financial literacy, updates to the financial literacy curriculum, and developments of digital learning tools. Further, we highlight collaboration between the public and private sectors to create a fairer and more inclusive economic landscape. Our study contributes to existing research by proposing a framework for digital financial literacy and financial capability and a research agenda for future studies.


YSO-asiasanattalouskasvatustaloustietokuluttajakäyttäytyminensähköiset palvelut

Vapaat asiasanatfinancial literacy; personal money management; digital financial services; financial capability; digital financial literacy


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2023

Alustava JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-22-04 klo 22:38