A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
ADHD symptoms and maladaptive achievement strategies : the reciprocal prediction of academic performance beyond the transition to middle school (2023)


Palmu, I., Määttä, S. J., Närhi, V. M., & Savolainen, H. K. (2023). ADHD symptoms and maladaptive achievement strategies : the reciprocal prediction of academic performance beyond the transition to middle school. Emotional and Behavioural Difficulties, 28(1), 3-17. https://doi.org/10.1080/13632752.2023.2189404


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatPalmu, Iines; Määttä, Sami J.; Närhi, Vesa M.; Savolainen, Hannu K.

Lehti tai sarjaEmotional and Behavioural Difficulties

ISSN1363-2752

eISSN1741-2692

Julkaisuvuosi2023

Ilmestymispäivä15.03.2023

Volyymi28

Lehden numero1

Artikkelin sivunumerot3-17

KustantajaRoutledge

JulkaisumaaBritannia

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1080/13632752.2023.2189404

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusOsittain avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86963


Tiivistelmä

This longitudinal study examined how two externalising behaviour problems, attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) and conduct disorder (CDs), are associated over time with low motivation (MAS), and how these problems effect academic performance. In our cross-lagged analysis, we found reciprocal effects between ADHD symptoms and MAS between Grades 5 and 6. Both domains also negatively predicted later academic performance. With CDs and MAS, no cross-lagged effects were found, although both were correlated and very stable over time, and negatively predicted later academic performance. These different kinds of externalising problem behaviours seem to differ in the way in which they interact with students’ MAS and academic performance in the long term. Students with ADHD symptoms are likely to be more vulnerable to negative learning experiences and the development of MAS than students with CDs.


YSO-asiasanatADHDkäyttäytymishäiriötongelmakäyttäytyminentarkkaavaisuussuorituskykymotivaatio

Vapaat asiasanatADHD; conduct disorders; maladaptive achievement strategies; academic performance


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2023

Alustava JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-22-04 klo 16:19