A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
ADHD symptoms and maladaptive achievement strategies : the reciprocal prediction of academic performance beyond the transition to middle school (2023)
Palmu, I., Määttä, S. J., Närhi, V. M., & Savolainen, H. K. (2023). ADHD symptoms and maladaptive achievement strategies : the reciprocal prediction of academic performance beyond the transition to middle school. Emotional and Behavioural Difficulties, 28(1), 3-17. https://doi.org/10.1080/13632752.2023.2189404
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Palmu, Iines; Määttä, Sami J.; Närhi, Vesa M.; Savolainen, Hannu K.
Lehti tai sarja: Emotional and Behavioural Difficulties
ISSN: 1363-2752
eISSN: 1741-2692
Julkaisuvuosi: 2023
Ilmestymispäivä: 15.03.2023
Volyymi: 28
Lehden numero: 1
Artikkelin sivunumerot: 3-17
Kustantaja: Routledge
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/13632752.2023.2189404
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86963
Tiivistelmä
This longitudinal study examined how two externalising behaviour problems, attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) and conduct disorder (CDs), are associated over time with low motivation (MAS), and how these problems effect academic performance. In our cross-lagged analysis, we found reciprocal effects between ADHD symptoms and MAS between Grades 5 and 6. Both domains also negatively predicted later academic performance. With CDs and MAS, no cross-lagged effects were found, although both were correlated and very stable over time, and negatively predicted later academic performance. These different kinds of externalising problem behaviours seem to differ in the way in which they interact with students’ MAS and academic performance in the long term. Students with ADHD symptoms are likely to be more vulnerable to negative learning experiences and the development of MAS than students with CDs.
YSO-asiasanat: ADHD; käyttäytymishäiriöt; ongelmakäyttäytyminen; tarkkaavaisuus; suorituskyky; motivaatio
Vapaat asiasanat: ADHD; conduct disorders; maladaptive achievement strategies; academic performance
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2023
JUFO-taso: 1