A1 Journal article (refereed)
Reflektiivisyys ja ajattelun ajatteleminen lukiofilosofiassa (2023)


Tomperi, T., & Veijola, A. (2023). Reflektiivisyys ja ajattelun ajatteleminen lukiofilosofiassa. Kasvatus ja aika, 17(1), 109-133. https://doi.org/10.33350/ka.119959


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsTomperi, Tuukka; Veijola, Anna

Journal or seriesKasvatus ja aika

eISSN1797-2299

Publication year2023

Publication date21/03/2023

Volume17

Issue number1

Pages range109-133

PublisherSuomen kouluhistoriallinen seura

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

DOIhttps://doi.org/10.33350/ka.119959

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessOpen Access channel

Publication is parallel published (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86179


Abstract

Filosofian oppiaineeseen on aina liitetty lupaus ajattelutaitojen ja itsereflektiivisen ajattelun harjaannuttamisesta. Myös kasvatuksen teoriassa kriittiselle itsereflektiolle on annettu suuri merkitys niin oppimisessa yleisesti kuin uskomusten ja tottumusten uudistumiseen vaikuttavassa kokemuksellisessa oppimisessa erityisesti. Perustelemme reflektiivisyyden tärkeyttä filosofianopetuksessa John Deweyn ja Jack Mezirowin näkemyksillä. Filosofian opettajille on ollut tarjolla vain vähän ainedidaktisia välineitä tukea opiskelijoiden ajattelun itsereflektiota. Analysoimme artikkelissa filosofianopetuksen kokeilua, jossa lukiolaisia ohjattiin ajattelutaitojen itsereflektioon käyttämällä filosofi Roger Sutcliffen kollegoineen kehittämää metakognitiivista mallia. Mallin soveltamista käytäntöön kokeiltiin filosofianopetuksessa yhden lukuvuoden ajan keräten aineistoa filosofian kahdelta pakolliselta opintojaksolta. Tarkastelemme lähestymistavasta kertyneitä kokemuksia ja lukiolaisten kuvaa filosofiasta reflektiivisenä oppiaineena. Kokeilu tuo esiin myös haasteita sekä mahdollisia jatkokysymyksiä ja kehittämistarpeita.


Keywordsgeneral upper secondary schoolphilosophysubject didacticsreflection (cognitive processes)self-reflectionthinkingmetacognitionlearning

Free keywords Dewey, John; Mezirow, Jack; Sutcliffe, Roger


Contributing organizations


Ministry reportingYes

Reporting Year2023

Preliminary JUFO rating1


Last updated on 2024-03-04 at 18:26