A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Reflektiivisyys ja ajattelun ajatteleminen lukiofilosofiassa (2023)
Tomperi, T., & Veijola, A. (2023). Reflektiivisyys ja ajattelun ajatteleminen lukiofilosofiassa. Kasvatus ja aika, 17(1), 109-133. https://doi.org/10.33350/ka.119959
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Tomperi, Tuukka; Veijola, Anna
Lehti tai sarja: Kasvatus ja aika
eISSN: 1797-2299
Julkaisuvuosi: 2023
Ilmestymispäivä: 21.03.2023
Volyymi: 17
Lehden numero: 1
Artikkelin sivunumerot: 109-133
Kustantaja: Suomen kouluhistoriallinen seura
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
DOI: https://doi.org/10.33350/ka.119959
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86179
Tiivistelmä
Filosofian oppiaineeseen on aina liitetty lupaus ajattelutaitojen ja itsereflektiivisen ajattelun harjaannuttamisesta. Myös kasvatuksen teoriassa kriittiselle itsereflektiolle on annettu suuri merkitys niin oppimisessa yleisesti kuin uskomusten ja tottumusten uudistumiseen vaikuttavassa kokemuksellisessa oppimisessa erityisesti. Perustelemme reflektiivisyyden tärkeyttä filosofianopetuksessa John Deweyn ja Jack Mezirowin näkemyksillä. Filosofian opettajille on ollut tarjolla vain vähän ainedidaktisia välineitä tukea opiskelijoiden ajattelun itsereflektiota. Analysoimme artikkelissa filosofianopetuksen kokeilua, jossa lukiolaisia ohjattiin ajattelutaitojen itsereflektioon käyttämällä filosofi Roger Sutcliffen kollegoineen kehittämää metakognitiivista mallia. Mallin soveltamista käytäntöön kokeiltiin filosofianopetuksessa yhden lukuvuoden ajan keräten aineistoa filosofian kahdelta pakolliselta opintojaksolta. Tarkastelemme lähestymistavasta kertyneitä kokemuksia ja lukiolaisten kuvaa filosofiasta reflektiivisenä oppiaineena. Kokeilu tuo esiin myös haasteita sekä mahdollisia jatkokysymyksiä ja kehittämistarpeita.
YSO-asiasanat: lukio; filosofia; ainedidaktiikka; reflektio; itsereflektio; ajattelu; metakognitio; oppiminen
Vapaat asiasanat: Dewey, John; Mezirow, Jack; Sutcliffe, Roger
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2023
JUFO-taso: 1