A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
The effectiveness of the HIPPA intervention in the sociocultural environment of ECEC physical activity (2023)
Mehtälä, A., Sääkslahti, A., Soini, A., Poskiparta, M., & Kokko, S. (2023). The effectiveness of the HIPPA intervention in the sociocultural environment of ECEC physical activity. Journal of Early Childhood Education Research, 12(1), 169-204. https://journal.fi/jecer/article/view/116848
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Mehtälä, Anette; Sääkslahti, Arja; Soini, Anne; Poskiparta, Marita; Kokko, Sami
Lehti tai sarja: Journal of Early Childhood Education Research
eISSN: 2323-7414
Julkaisuvuosi: 2023
Ilmestymispäivä: 06.02.2023
Volyymi: 12
Lehden numero: 1
Artikkelin sivunumerot: 169-204
Kustantaja: Suomen varhaiskasvatus ry
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: https://journal.fi/jecer/article/view/116848
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86242
Lisätietoja: Peer-reviewed articles
Tiivistelmä
Studies have shown that, on average, children’s physical activity (PA) levels in early childhood education and care (ECEC) environments are low, thus opening up the possibility of interventions. We examined the effect of the teacher-implemented one-year long ‘home-and-childcare-based intervention to promote physical activity’ (HIPPA) study on children’s PA in ECEC settings in Finland. Participating four-year-old children (N = 128) were cluster-randomised into two groups, intervention (seven childcare centres) and control (seven childcare centres), in autumn 2011. The children were observed directly during their ECEC times. Multilevel linear analysis was used to test the PA differences between the intervention conditions. Post-intervention results showed that the HIPPA intervention increased the children’s PA. To enhance the real-life effectiveness of the present multicomponent intervention, we examined methods based on the intervention’s success and found areas of development for future studies. Overall, promoting active play by ECEC personnel offers an effective way to enhance children’s PA. Furthermore, to ensure the sustainability of the intervention effects, specific changes in practice have been identified that should be transferred into the policies intended for ECEC settings.
YSO-asiasanat: lapset (ikäryhmät); fyysinen aktiivisuus; varhaiskasvatus; päiväkodit; leikkiminen; terveyden edistäminen; liikuntakasvatus; interventiotutkimus
Vapaat asiasanat: monitasoinen lineaarianalyysi
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2023
Alustava JUFO-taso: 1
- Liikuntapedagogiikka (Liikuntatieteellinen tiedekunta LTK, SPORT) LPE
- Varhaiskasvatus (Kasvatustieteiden laitos KASLA) (Opettajankoulutuslaitos OKL) VKT
- Lapset, perheet ja sosiaalinen kestävyys (Jyväskylän yliopisto JYU) SOSUS
- Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well
- Terveyskasvatus (Liikuntatieteellinen tiedekunta LTK, SPORT) TER