A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Child-Centered and Teacher-Directed Practices in Two Different Countries : A Descriptive Case Study in Finnish and Japanese Grade 1 Classrooms (2024)
Pakarinen, E., Imai-Matsumura, K., Yada, A., Yada, T., Leppänen, A., & Lerkkanen, M.-K. (2024). Child-Centered and Teacher-Directed Practices in Two Different Countries : A Descriptive Case Study in Finnish and Japanese Grade 1 Classrooms. Journal of Research in Childhood Education, 38(1), 30-49. https://doi.org/10.1080/02568543.2023.2188059
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Pakarinen, Eija; Imai-Matsumura, Kyoko; Yada, Akie; Yada, Takumi; Leppänen, Anne; Lerkkanen, Marja-Kristiina
Lehti tai sarja: Journal of Research in Childhood Education
ISSN: 0256-8543
eISSN: 2150-2641
Julkaisuvuosi: 2024
Ilmestymispäivä: 22.03.2023
Volyymi: 38
Lehden numero: 1
Artikkelin sivunumerot: 30-49
Kustantaja: Taylor & Francis
Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/02568543.2023.2188059
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86212
Tiivistelmä
This descriptive case study examined how teaching practices were evidenced in Grade 1 classrooms in two different cultural and educational contexts, Finland and Japan. Teachers’ teaching practices were video-recorded in 53 classrooms in Finland and six classrooms in Japan and rated with the Early Childhood Classroom Observation Measure by trained investigators. Four Finnish teachers and two Japanese teachers having the highest scores in either child-centered or teacher-directed practices were selected for a descriptive case study to take a closer look at how teaching practices in terms of management, climate, and instruction are evidenced in authentic classroom situations. The analysis revealed some similarities and disparities in how teacher-directed and child-centered practices are reflected in classroom situations in the two countries. For example, in Japan, teachers favoring child-centered practices asked more open-ended questions and encouraged brainstorming and group discussions, whereas the Finnish teachers emphasized socio-emotional skills. The results suggest that cultural values may play a role in how teachers create a positive climate, implement instruction, and organize activities in the classroom.
YSO-asiasanat: alakoulu; opetusmenetelmät; luokkatyöskentely; opettaja-oppilassuhde; lapsilähtöisyys; kulttuurierot; tapaustutkimus; vertaileva tutkimus
Vapaat asiasanat: Suomi; Japani
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Opettajien stressin säätely ja työhyvinvointi sekä niiden yhteys pedagogisen työn laatuun
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Työsuojelurahasto
- Luokkahuonevuorovaikutusta säätelevät behavioraaliset ja psykofysiologiset mekanismit ja niiden yhteys oppimiseen ja motivaatioon
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2023
JUFO-taso: 1