A2 Review article, Literature review, Systematic review
Oivalluksia luku- ja kirjoitustaitojen kehittämiseen muuttuvissa lukuympäristöissä (2023)
Kuosmanen, M., Lehtinen, A., Luokomaa, S., Mäkinen, E., Siiskonen, T., Eskelä-Haapanen, S., & Lerkkanen, M.-K. (2023). Oivalluksia luku- ja kirjoitustaitojen kehittämiseen muuttuvissa lukuympäristöissä. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 33(1), 73-86. https://bulletin.nmi.fi/2023/04/17/oivalluksia-luku-ja-kirjoitustaitojen-kehittamiseen-muuttuvissa-lukuymparistoissa/
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Kuosmanen, Merja; Lehtinen, Auli; Luokomaa, Sanna; Mäkinen, Elina; Siiskonen, Tiina; Eskelä-Haapanen, Sirpa; Lerkkanen, Marja-Kristiina
Journal or series: Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
ISSN: 2342-9046
Publication year: 2023
Publication date: 17/04/2023
Volume: 33
Issue number: 1
Pages range: 73-86
Publisher: Niilo Mäki Instituutti
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: https://bulletin.nmi.fi/2023/04/17/oivalluksia-luku-ja-kirjoitustaitojen-kehittamiseen-muuttuvissa-lukuymparistoissa/
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Partially open access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86625
Additional information: Puheenvuoro
Abstract
Oman osaamisen vahvistaminen ja hyvien käytänteiden ja kokemusten jakaminen vertaisten kanssa antaa parhaimmillaan uutta intoa ja edistää työhyvinvointia. LUKILOKI-koulutus toi vuosina 2018–2022 yhteen suuren joukon kasvatusalan ammattilaisia, joille luku- ja kirjoitustaitojen oppiminen ja opettaminen on merkityksellinen osa työtä. Tässä artikkelissa kuvataan koulutushankkeen antia, jota on nyt koottu kaikille avoimelle LUKILOKI – Oivalluksia luku- ja kirjoitustaitojen opettamiseen ja tukemiseen -verkkosivulle tukemaan ymmärrystä luku- ja kirjoitustaitojen kehityksestä, oppimisen tuesta, kielitietoisesta opetuksesta ja monilukutaidosta. Pitkäjänteinen työ näiden asioiden parissa edellyttää jatkuvaa oppimista, jotta kasvatusala pysyy mukana tekstiympäristöjen muutoksessa.
Keywords: teaching staff; lifelong learning; language-aware education; training programmes; reading; writing; motivation (activity); multiliteracy; learning difficulties; reading disorders
Contributing organizations
Related projects
- LUKILOKI 2: learning and teaching literacy skills
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Finnish National Agency for Education
Ministry reporting: Yes
VIRTA submission year: 2023
JUFO rating: 1