A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Teachers’ occupational well-being in relation to teacher–student interactions at the lower secondary school level (2023)
Chan, S. W., Pöysä, S., Lerkkanen, M.-K., & Pakarinen, E. (2023). Teachers’ occupational well-being in relation to teacher–student interactions at the lower secondary school level. Scandinavian Journal of Educational Research, Early online. https://doi.org/10.1080/00313831.2023.2204114
Tutkimusta rahoitti strategisen tutkimuksen neuvosto, joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Chan, Sze Wah; Pöysä, Sanni; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Pakarinen, Eija
Lehti tai sarja: Scandinavian Journal of Educational Research
ISSN: 0031-3831
eISSN: 1470-1170
Julkaisuvuosi: 2023
Ilmestymispäivä: 25.04.2023
Volyymi: Early online
Kustantaja: Routledge
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/00313831.2023.2204114
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86722
Tiivistelmä
This study investigated the relation between teachers’ occupational well-being and the quality of teacher–student interactions in lower secondary schools in Finland. Teachers (N = 48) self-rated their occupational well-being in terms of engagement, stress, job demands, and emotional exhaustion. Teacher–student interactions in classrooms were video-recorded and coded with the Classroom Assessment Scoring System. The results of multivariate regression analyses showed that teachers who reported higher work-related stress were observed with a lower quality of emotional support, classroom organization, and instructional support when controlling for background factors. It is proposed that the observed quality of teacher–student interactions is related to teachers’ work-related stress in lower secondary schools.
YSO-asiasanat: opettajat; työhyvinvointi; opettaja-oppilassuhde; uupumus; työn imu; lukio
Vapaat asiasanat: teacher occupational well-being; teacher–student interactions; burnout; work engagement; emotional exhaustion; lower secondary school
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Luokkahuoneen vuorovaikutusprosessien
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Suomen Akatemia
- Resilientti koulu ja koulutus
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Suomen Akatemia
- COVID-19-epidemiaan ja sen vaikutusten hillintään liittyvä temaattinen erityisrahoitus
- Sivula, Leena
- Suomen Akatemia
- Luokkahuonevuorovaikutusta säätelevät behavioraaliset ja psykofysiologiset mekanismit ja niiden yhteys oppimiseen ja motivaatioon
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2023
Alustava JUFO-taso: 2