A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Teachers’ occupational well-being in relation to teacher–student interactions at the lower secondary school level (2023)


Chan, S. W., Pöysä, S., Lerkkanen, M.-K., & Pakarinen, E. (2023). Teachers’ occupational well-being in relation to teacher–student interactions at the lower secondary school level. Scandinavian Journal of Educational Research, Early online. https://doi.org/10.1080/00313831.2023.2204114

Tutkimusta rahoitti strategisen tutkimuksen neuvosto, joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatChan, Sze Wah; Pöysä, Sanni; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Pakarinen, Eija

Lehti tai sarjaScandinavian Journal of Educational Research

ISSN0031-3831

eISSN1470-1170

Julkaisuvuosi2023

Ilmestymispäivä25.04.2023

VolyymiEarly online

KustantajaRoutledge

JulkaisumaaBritannia

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1080/00313831.2023.2204114

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusOsittain avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86722


Tiivistelmä

This study investigated the relation between teachers’ occupational well-being and the quality of teacher–student interactions in lower secondary schools in Finland. Teachers (N = 48) self-rated their occupational well-being in terms of engagement, stress, job demands, and emotional exhaustion. Teacher–student interactions in classrooms were video-recorded and coded with the Classroom Assessment Scoring System. The results of multivariate regression analyses showed that teachers who reported higher work-related stress were observed with a lower quality of emotional support, classroom organization, and instructional support when controlling for background factors. It is proposed that the observed quality of teacher–student interactions is related to teachers’ work-related stress in lower secondary schools.


YSO-asiasanatopettajattyöhyvinvointiopettaja-oppilassuhdeuupumustyön imulukio

Vapaat asiasanatteacher occupational well-being; teacher–student interactions; burnout; work engagement; emotional exhaustion; lower secondary school


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2023

Alustava JUFO-taso2


Viimeisin päivitys 2024-22-04 klo 15:16