A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Reflections on co-teaching multilingual university-level language and communication courses (2021)
Kelly, R., & Jussila, J. (2021). Reflections on co-teaching multilingual university-level language and communication courses. Learner Development Journal, 1(5), 57-73. https://ldjournalsite.files.wordpress.com/2022/01/ldj-1-5-05-12.27-web-01.06-updated.pdf
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Kelly, Riitta; Jussila, Jussi
Lehti tai sarja: Learner Development Journal
eISSN: 2433-5401
Julkaisuvuosi: 2021
Volyymi: 1
Lehden numero: 5
Artikkelin sivunumerot: 57-73
Kustantaja: JALT Learner Development SIG
Julkaisumaa: Japani
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: https://ldjournalsite.files.wordpress.com/2022/01/ldj-1-5-05-12.27-web-01.06-updated.pdf
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86717
Tiivistelmä
Tässä narratiivisessa kuvauksessa tarkastelemme kokemuksiamme yliopistotason monikielisten viestintä- ja kieliopintojen opettamisesta useamman opettajan yhteisillä opintojaksoilla Jyväskylän yliopistossa. Suomen viralliset kielet ovat suomi ja ruotsi, ja useimmat oppivat englantia ensimmäisenä vieraana kielenä koulussa. Jyväskylän yliopiston viestintä- ja kieliopinnoissa nämä kolme kieltä sisältyvät samaan monikieliseen opintojaksoon. Opintojaksot suunnitellaan yhdessä ilmiöpohjaisiksi monikielisiksi opintojaksoiksi, joita ovat esim. akateemisen lukutaidon, monikielisen vuorovaikutuksen ja tutkimusviestinnän opintojaksot. Käytännössä “...opiskelijat saattavat lukea akateemisia tekstejä englanniksi, kirjoittaa niistä tiivistelmän suomeksi ja pitää esitelmän tai keskustella ryhmissä ruotsiksi saman moduulin aikana” (Jalkanen & Nikula 2020, p. 119). Tarkastelemme näiden opintojaksojen aloittamisen taustaa ja pohdimme dialogisesti yhteistyötä monikielisten akateemisten kurssien suunnittelussa, yhdessä opettamisessa ja kehittämisessä.
YSO-asiasanat: korkeakouluopetus; kieltenopetus; kieltenopettajat; monikielisyys; kieli ja kielet; yhteisopettajuus; narratiivisuus
Vapaat asiasanat: yhteisopetus; yliopisto-opetus; monikielinen opetus; kielirepertuaarit; narratiivinen kertomus
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Alustava JUFO-taso: 1