G5 Artikkeliväitöskirja
Research into the aspects of cybersecurity education in higher education (2023)
Tutkimus kyberturvallisuuden koulutuksesta korkeakouluissa


Saharinen, K. (2023). Research into the aspects of cybersecurity education in higher education [Doctoral dissertation]. University of Jyväskylä. JYU dissertations, 617. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9511-9


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatSaharinen, Karo

eISBN978-951-39-9511-9

Lehti tai sarjaJYU dissertations

eISSN2489-9003

Julkaisuvuosi2023

Sarjan numero617

Kirjan kokonaissivumäärä1 verkkoaineisto (77 sivua, 58 sivua useina numerointijaksoina, 57 numeroimatonta sivua)

KustantajaUniversity of Jyväskylä

KustannuspaikkaJyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielienglanti

Pysyvä verkko-osoitehttp://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9511-9

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava


Tiivistelmä

Yhteiskunnan digitalisoituessa on kyberturvallisuuden tärkeys yhteiskunnassa noussut merkittävästi. Viimeisessä kymmenessä vuodessa Suomen kyberturvallisuusstrategia on julkaistu kahdesti; vuosina 2013 ja 2019. Uusimman kyberturvallisuusstrategian kolmantena kohtana on kyberturvallisuuden osaamisen kehittäminen yhteiskunnassa. Strategian täydennykseksi on julkaistu toimeenpano-ohjelma vuosille 2017–2019 ja viimeisimpänä kehittämisohjelma 2021. Kehittämisohjelmassa puolestaan ensimmäisenä kohtana on huippuluokan osaaminen ja toisena kohtana kyberturvallisuuden koulutuksen kehittäminen. Tänä aikana on Suomen korkeakouluihin perustettu tutkinto-ohjelmia, jotka keskittyvät kyberturvallisuuteen. Ammatilliseen tieto ja-viestintätekniikan perustutkintoon on tullut kyberturvallisuuden ylläpitäminen valinnaiseksi tutkinnon osaksi. Näiden lisäksi on useita muita avauksia tehty kansakunnan kyberturvallisuuden tietotason nostamiseksi. Tässä väitöksessä tutkitaan kyberturvallisuuden koulutusta eri näkökulmista. Tutkimuksen rajauksena oli korkeakouluissa toteutettava kyberturvallisuuden koulutus. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää soveltuvat perusteet, johon kyberturvallisuuden tutkintokoulutuksen kompetenssit sekä kehitettävät tie-dot ja taidot pohjataan. Vertailukohtia kansalliseen kyberturvallisuuskoulutukseen haettiin myös ulkomaalaisten tutkintokoulutusten sisällöistä vertailemalla niitä yhtenevällä viitekehyksellä Suomessa toteutettavaan koulutukseen. Tutkimuksessa läpikäytiin myös tutkinto-ohjelmista tehtäviä opinnäytetöitä, sekä valmistuneiden sijoittumista työelämään. Ammatillisen tason tutkinnonperusteiden päivityttyä sisältämään kyberturvallisuutta, päätettiin myös tutkia sen osaamiskuvauksien tarvetta teollisuudessa. Johtopäätöksenä todettiin, että käytetty viitekehys osoittautui päteväksi tutkinto-ohjelman kehityksessä, ja analysoinnin työkaluna eri osa-alueisiin kyberturvallisuuden opetuksessa. Tutkimuksen perusteella voitiin vahvistaa mitkä osa-alueet kyberturvallisuuden opetuksesta olisivat opiskelijalle hyödyllisimpiä. Tämän tutkimuksen perusteella kyberturvallisuuden tutkinto-ohjelmia suunnittelevat henkilöt voivat paremmin pohjustaa miten ja kuinka perustaa tutkinto-ohjelmansa kompetenssirakenteen.


YSO-asiasanatkyberturvallisuusopetuskoulutuskorkeakoulutkorkeakouluopetustutkinnotväitöskirjat

Vapaat asiasanatcybersecurity; cybersecurity education; pedagogy


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2023


Viimeisin päivitys 2024-03-04 klo 18:46