G5 Artikkeliväitöskirja
Research into the aspects of cybersecurity education in higher education (2023)
Tutkimus kyberturvallisuuden koulutuksesta korkeakouluissa
Saharinen, K. (2023). Research into the aspects of cybersecurity education in higher education [Doctoral dissertation]. University of Jyväskylä. JYU dissertations, 617. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9511-9
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Saharinen, Karo
eISBN: 978-951-39-9511-9
Lehti tai sarja: JYU dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2023
Sarjan numero: 617
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (77 sivua, 58 sivua useina numerointijaksoina, 57 numeroimatonta sivua)
Kustantaja: University of Jyväskylä
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9511-9
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Yhteiskunnan digitalisoituessa on kyberturvallisuuden tärkeys yhteiskunnassa noussut merkittävästi. Viimeisessä kymmenessä vuodessa Suomen kyberturvallisuusstrategia on julkaistu kahdesti; vuosina 2013 ja 2019. Uusimman kyberturvallisuusstrategian kolmantena kohtana on kyberturvallisuuden osaamisen kehittäminen yhteiskunnassa. Strategian täydennykseksi on julkaistu toimeenpano-ohjelma vuosille 2017–2019 ja viimeisimpänä kehittämisohjelma 2021. Kehittämisohjelmassa puolestaan ensimmäisenä kohtana on huippuluokan osaaminen ja toisena kohtana kyberturvallisuuden koulutuksen kehittäminen. Tänä aikana on Suomen korkeakouluihin perustettu tutkinto-ohjelmia, jotka keskittyvät kyberturvallisuuteen. Ammatilliseen tieto ja-viestintätekniikan perustutkintoon on tullut kyberturvallisuuden ylläpitäminen valinnaiseksi tutkinnon osaksi. Näiden lisäksi on useita muita avauksia tehty kansakunnan kyberturvallisuuden tietotason nostamiseksi. Tässä väitöksessä tutkitaan kyberturvallisuuden koulutusta eri näkökulmista. Tutkimuksen rajauksena oli korkeakouluissa toteutettava kyberturvallisuuden koulutus. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää soveltuvat perusteet, johon kyberturvallisuuden tutkintokoulutuksen kompetenssit sekä kehitettävät tie-dot ja taidot pohjataan. Vertailukohtia kansalliseen kyberturvallisuuskoulutukseen haettiin myös ulkomaalaisten tutkintokoulutusten sisällöistä vertailemalla niitä yhtenevällä viitekehyksellä Suomessa toteutettavaan koulutukseen. Tutkimuksessa läpikäytiin myös tutkinto-ohjelmista tehtäviä opinnäytetöitä, sekä valmistuneiden sijoittumista työelämään. Ammatillisen tason tutkinnonperusteiden päivityttyä sisältämään kyberturvallisuutta, päätettiin myös tutkia sen osaamiskuvauksien tarvetta teollisuudessa. Johtopäätöksenä todettiin, että käytetty viitekehys osoittautui päteväksi tutkinto-ohjelman kehityksessä, ja analysoinnin työkaluna eri osa-alueisiin kyberturvallisuuden opetuksessa. Tutkimuksen perusteella voitiin vahvistaa mitkä osa-alueet kyberturvallisuuden opetuksesta olisivat opiskelijalle hyödyllisimpiä. Tämän tutkimuksen perusteella kyberturvallisuuden tutkinto-ohjelmia suunnittelevat henkilöt voivat paremmin pohjustaa miten ja kuinka perustaa tutkinto-ohjelmansa kompetenssirakenteen.
YSO-asiasanat: kyberturvallisuus; opetus; koulutus; korkeakoulut; korkeakouluopetus; tutkinnot; väitöskirjat
Vapaat asiasanat: cybersecurity; cybersecurity education; pedagogy
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2023