D4 Published development or research report or study
Puoli tuntia lukemista : kansainvälinen lasten lukutaitotutkimus (PIRLS 2021) (2023)


Leino, K., Sirén, M., Nissinen, K., & Puhakka, E. (2023). Puoli tuntia lukemista : kansainvälinen lasten lukutaitotutkimus (PIRLS 2021). Koulutuksen tutkimuslaitos. Tutkimuksia / Koulutuksen tutkimuslaitos, 37. https://doi.org/10.17011/ktl-t/37


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsLeino, Kaisa; Sirén, Marjo; Nissinen, Kari; Puhakka, Eija

eISBN978-951-39-9620-8

Journal or seriesTutkimuksia / Koulutuksen tutkimuslaitos

ISSN1455-447X

eISSN2243-1381

Publication year2023

Number in series37

Number of pages in the book91

PublisherKoulutuksen tutkimuslaitos

Place of PublicationJyväskylä

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

DOIhttps://doi.org/10.17011/ktl-t/37

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessOpen Access channel


Abstract

Kansainvälinen lasten lukutaitotutkimus (PIRLS) tarkastelee neljännen vuosiluokan oppilaiden lukutaidon osaamista ja asenteita lukemiseen sekä heidän lukemis- ja oppimisympäristöään kotona ja koulussa niin oppilaiden, opettajien, rehtoreiden kuin vanhempienkin näkökulmasta. PIRLS 2021 -tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2021, ja se tarjoaa kattavan kansallisen aineiston tarkastella lukutaidon osaamisen tasoa, kehitystä ja niihin vaikuttavia tekijöitä. Vastaava tutkimus on toteutettu aiemmin vuosina 2011 ja 2016.


Keywordschildren (age groups)lower comprehensive school pupilsreadingattitudesliteracylearning environmentreading as recreationgender differencesinternational comparison


Contributing organizations


Related projects


Ministry reportingYes

Reporting Year2023


Last updated on 2024-10-03 at 18:45