D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys
Puoli tuntia lukemista : kansainvälinen lasten lukutaitotutkimus (PIRLS 2021) (2023)
Leino, K., Sirén, M., Nissinen, K., & Puhakka, E. (2023). Puoli tuntia lukemista : kansainvälinen lasten lukutaitotutkimus (PIRLS 2021). Koulutuksen tutkimuslaitos. Tutkimuksia / Koulutuksen tutkimuslaitos, 37. https://doi.org/10.17011/ktl-t/37
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Leino, Kaisa; Sirén, Marjo; Nissinen, Kari; Puhakka, Eija
eISBN: 978-951-39-9620-8
Lehti tai sarja: Tutkimuksia / Koulutuksen tutkimuslaitos
ISSN: 1455-447X
eISSN: 2243-1381
Julkaisuvuosi: 2023
Sarjan numero: 37
Kirjan kokonaissivumäärä: 91
Kustantaja: Koulutuksen tutkimuslaitos
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
DOI: https://doi.org/10.17011/ktl-t/37
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Kansainvälinen lasten lukutaitotutkimus (PIRLS) tarkastelee neljännen vuosiluokan oppilaiden lukutaidon osaamista ja asenteita lukemiseen sekä heidän lukemis- ja oppimisympäristöään kotona ja koulussa niin oppilaiden, opettajien, rehtoreiden kuin vanhempienkin näkökulmasta. PIRLS 2021 -tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2021, ja se tarjoaa kattavan kansallisen aineiston tarkastella lukutaidon osaamisen tasoa, kehitystä ja niihin vaikuttavia tekijöitä. Vastaava tutkimus on toteutettu aiemmin vuosina 2011 ja 2016.
YSO-asiasanat: lapset (ikäryhmät); alakoululaiset; lukeminen; asenteet; lukutaito; oppimisympäristö; lukuharrastus; sukupuolierot; kansainvälinen vertailu
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Kansainvälinen nuorten lukutaitotutkimus PIRLS 2021
- Rautopuro, Juhani
- Opetus- ja kulttuuriministeriö
- Yliotoksen poimiminen ruotsinkielisen perusopetuksen alakouluista PIRLS 2021 -tutkimuksessa
- Nissinen, Kari
- Svenska Kulturfonden
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2023