D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys
Puoli tuntia lukemista : kansainvälinen lasten lukutaitotutkimus (PIRLS 2021) (2023)


Leino, K., Sirén, M., Nissinen, K., & Puhakka, E. (2023). Puoli tuntia lukemista : kansainvälinen lasten lukutaitotutkimus (PIRLS 2021). Koulutuksen tutkimuslaitos. Tutkimuksia / Koulutuksen tutkimuslaitos, 37. https://doi.org/10.17011/ktl-t/37


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatLeino, Kaisa; Sirén, Marjo; Nissinen, Kari; Puhakka, Eija

eISBN978-951-39-9620-8

Lehti tai sarjaTutkimuksia / Koulutuksen tutkimuslaitos

ISSN1455-447X

eISSN2243-1381

Julkaisuvuosi2023

Sarjan numero37

Kirjan kokonaissivumäärä91

KustantajaKoulutuksen tutkimuslaitos

KustannuspaikkaJyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

DOIhttps://doi.org/10.17011/ktl-t/37

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava


Tiivistelmä

Kansainvälinen lasten lukutaitotutkimus (PIRLS) tarkastelee neljännen vuosiluokan oppilaiden lukutaidon osaamista ja asenteita lukemiseen sekä heidän lukemis- ja oppimisympäristöään kotona ja koulussa niin oppilaiden, opettajien, rehtoreiden kuin vanhempienkin näkökulmasta. PIRLS 2021 -tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2021, ja se tarjoaa kattavan kansallisen aineiston tarkastella lukutaidon osaamisen tasoa, kehitystä ja niihin vaikuttavia tekijöitä. Vastaava tutkimus on toteutettu aiemmin vuosina 2011 ja 2016.


YSO-asiasanatlapset (ikäryhmät)alakoululaisetlukeminenasenteetlukutaitooppimisympäristölukuharrastussukupuolierotkansainvälinen vertailu


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2023


Viimeisin päivitys 2024-03-04 klo 18:25