D4 Published development or research report or study
Puoli tuntia lukemista : kansainvälinen lasten lukutaitotutkimus (PIRLS 2021) (2023)
Leino, K., Sirén, M., Nissinen, K., & Puhakka, E. (2023). Puoli tuntia lukemista : kansainvälinen lasten lukutaitotutkimus (PIRLS 2021). Koulutuksen tutkimuslaitos. Tutkimuksia / Koulutuksen tutkimuslaitos, 37. https://doi.org/10.17011/ktl-t/37
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Leino, Kaisa; Sirén, Marjo; Nissinen, Kari; Puhakka, Eija
eISBN: 978-951-39-9620-8
Journal or series: Tutkimuksia / Koulutuksen tutkimuslaitos
ISSN: 1455-447X
eISSN: 2243-1381
Publication year: 2023
Number in series: 37
Number of pages in the book: 91
Publisher: Koulutuksen tutkimuslaitos
Place of Publication: Jyväskylä
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
DOI: https://doi.org/10.17011/ktl-t/37
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Abstract
Kansainvälinen lasten lukutaitotutkimus (PIRLS) tarkastelee neljännen vuosiluokan oppilaiden lukutaidon osaamista ja asenteita lukemiseen sekä heidän lukemis- ja oppimisympäristöään kotona ja koulussa niin oppilaiden, opettajien, rehtoreiden kuin vanhempienkin näkökulmasta. PIRLS 2021 -tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2021, ja se tarjoaa kattavan kansallisen aineiston tarkastella lukutaidon osaamisen tasoa, kehitystä ja niihin vaikuttavia tekijöitä. Vastaava tutkimus on toteutettu aiemmin vuosina 2011 ja 2016.
Keywords: children (age groups); lower comprehensive school pupils; reading; attitudes; literacy; learning environment; reading as recreation; gender differences; international comparison
Contributing organizations
Related projects
- International Reading Literacy Study PIRLS 2021
- Rautopuro, Juhani
- Ministry of Education and Culture
- Oversampling Swedish-speaking primary schools in PIRLS 2021 assessment
- Nissinen, Kari
- Svenska Kulturfonden
Ministry reporting: Yes
VIRTA submission year: 2023