A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Mothers’ self-representations and representations of childhood on social media (2023)
Kallioharju, M., Wilska, T.-A., & Vänskä, A. (2023). Mothers’ self-representations and representations of childhood on social media. Young Consumers, 24(4), 485-499. https://doi.org/10.1108/YC-06-2022-1541
Tutkimusta rahoitti strategisen tutkimuksen neuvosto, joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Kallioharju, Minna; Wilska, Terhi-Anna; Vänskä, Annamari
Lehti tai sarja: Young Consumers
ISSN: 1747-3616
eISSN: 1747-3616
Julkaisuvuosi: 2023
Ilmestymispäivä: 19.05.2023
Volyymi: 24
Lehden numero: 4
Artikkelin sivunumerot: 485-499
Kustantaja: Emerald
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1108/YC-06-2022-1541
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87139
Tiivistelmä
The purpose of this paper is to examine mothers’ social media accounts that focus on children’s fashion. The authors probed children’s fashion photo practices as representations of the mothers’ extended self and the kind of childhood representations produced by the social media accounts. They also investigated mothers’ perceptions of children’s privacy when engaging in sharenting – the sharing of information about children or parenting online.
Design/methodology/approach
The study is based on 16 semi-structured interviews with Finnish mothers who had Instagram accounts focusing on children’s fashion.
Findings
Children’s fashion photos play a diverse role in mothers’ identity work. The photos can be used to express a mother’s taste and aesthetic skills, to express values, to fit into peer groups and to store memories of oneself and the children. Through the photos, representations of the prevailing Finnish childhood ideals, such as authenticity, naturalness and playfulness, are reproduced. The mothers perceived the children as part of their extended self and justified sharenting with mother- and child-centered arguments.
Originality/value
Through shedding light on the practices of social media fashion photography, this paper provides insights into how commercialism and social media shape cultural expectations for both motherhood and childhood. The paper contributes to previous research on sharenting, extending it to the context of fashion photography.
YSO-asiasanat: äidit; lapset (ikäryhmät); vanhemmuus; sosiaalinen media; itseilmaisu; representaatio; muoti; kulutus; ulkonäkö; valokuvat; yksityisyys; kuluttajakäyttäytyminen
Vapaat asiasanat: motherhood; extended self; self-representation; consumption; childhood; children’s fashion; children’s clothing; social media; sharenting; purchase requests; online media; other media and children
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- #Agentit -Nuorten toimijuus sosiaalisessa mediassa
- Wilska, Terhi-Anna
- Suomen Akatemia
- Digitaalisiksi kuluttajiksi oppimassa. Kuinka parantaa nuorten taloustaitoja teknologisoituvassa kulutusyhteiskunnassa?
- Wilska, Terhi-Anna
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2023
JUFO-taso: 1