A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Hyvinvointi-, hius- ja kauneusalan ammatteihin opiskelevat kriittisinä nettilukijoina (2023)
Lavi, R., Räikkönen, E., & Kiili, C. (2023). Hyvinvointi-, hius- ja kauneusalan ammatteihin opiskelevat kriittisinä nettilukijoina. Informaatiotutkimus, 42(1-2), 4-30. https://doi.org/10.23978/inf.127183
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Lavi, Riitta; Räikkönen, Eija; Kiili, Carita
Lehti tai sarja: Informaatiotutkimus
ISSN: 1797-9137
eISSN: 1797-9129
Julkaisuvuosi: 2023
Ilmestymispäivä: 17.05.2023
Volyymi: 42
Lehden numero: 1-2
Artikkelin sivunumerot: 4-30
Kustantaja: Informaatiotutkimuksen yhdistys
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
DOI: https://doi.org/10.23978/inf.127183
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87384
Tiivistelmä
This study examined vocational school students’ (N = 82) critical online reading skills. Additionally, we examined how students’ prior knowledge, reading order of the texts, and credibility justification ability were associated with students’ credibility evaluation performance. Students (studying in the field of well-being, hair, or beauty) read and evaluated two more credible and two less credible online texts about the effects of sugar consumption in a web-based environment. Almost a fifth of students could not confirm the credibility of more credible texts and question the credibility of less credible texts. Further, nearly half of the students ranked the less credible text among the two most credible texts. Regression analysis revealed that the better students’ justification skills were, the better they were able to confirm the credibility of the more credible texts, question the credibility of less credible texts, and rank the texts according to their credibility.
YSO-asiasanat: ammattikoululaiset; medialukutaito; informaatiolukutaito; tekstitaito; verkkojulkaisut; lähdekritiikki; ammatillinen koulutus
Vapaat asiasanat: kriittinen lukutaito
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2023
Alustava JUFO-taso: 1