A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Hyvinvointi-, hius- ja kauneusalan ammatteihin opiskelevat kriittisinä nettilukijoina (2023)


Lavi, R., Räikkönen, E., & Kiili, C. (2023). Hyvinvointi-, hius- ja kauneusalan ammatteihin opiskelevat kriittisinä nettilukijoina. Informaatiotutkimus, 42(1-2), 4-30. https://doi.org/10.23978/inf.127183


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatLavi, Riitta; Räikkönen, Eija; Kiili, Carita

Lehti tai sarjaInformaatiotutkimus

ISSN1797-9137

eISSN1797-9129

Julkaisuvuosi2023

Ilmestymispäivä17.05.2023

Volyymi42

Lehden numero1-2

Artikkelin sivunumerot4-30

KustantajaInformaatiotutkimuksen yhdistys

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

DOIhttps://doi.org/10.23978/inf.127183

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87384


Tiivistelmä

This study examined vocational school students’ (N = 82) critical online reading skills. Additionally, we examined how students’ prior knowledge, reading order of the texts, and credibility justification ability were associated with students’ credibility evaluation performance. Students (studying in the field of well-being, hair, or beauty) read and evaluated two more credible and two less credible online texts about the effects of sugar consumption in a web-based environment. Almost a fifth of students could not confirm the credibility of more credible texts and question the credibility of less credible texts. Further, nearly half of the students ranked the less credible text among the two most credible texts. Regression analysis revealed that the better students’ justification skills were, the better they were able to confirm the credibility of the more credible texts, question the credibility of less credible texts, and rank the texts according to their credibility.


YSO-asiasanatammattikoululaisetmedialukutaitoinformaatiolukutaitotekstitaitoverkkojulkaisutlähdekritiikkiammatillinen koulutus

Vapaat asiasanatkriittinen lukutaito


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2023

Alustava JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-22-04 klo 22:09