A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Simple View of Reading Across the Transition from Kindergarten to Grade 1 in a Transparent Orthography (2024)
Silinskas, G., Gedutiene, R., Torppa, M., & Raiziene, S. (2024). Simple View of Reading Across the Transition from Kindergarten to Grade 1 in a Transparent Orthography. Scientific Studies of Reading, 28(1), 60-78. https://doi.org/10.1080/10888438.2023.2220848
Tutkimusta rahoitti strategisen tutkimuksen neuvosto, joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Silinskas, Gintautas; Gedutiene, Reda; Torppa, Minna; Raiziene, Saule
Lehti tai sarja: Scientific Studies of Reading
ISSN: 1088-8438
eISSN: 1532-799X
Julkaisuvuosi: 2024
Ilmestymispäivä: 07.06.2023
Volyymi: 28
Lehden numero: 1
Artikkelin sivunumerot: 60-78
Kustantaja: Routledge
Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/10888438.2023.2220848
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87611
Tiivistelmä
Purpose: This longitudinal study investigated the simple view of reading (SVR) model and its cognitive basis in a transparent orthography of the Lithuanian across the transition from kindergarten to Grade 1. -- Method: The language and early literacy skills of 229 children (Mage = 6.79, SD = .47) were tested at the end of kindergarten (vocabulary, letter knowledge, phonological awareness, and RAN); listening comprehension and word reading fluency were tested at the start of Grade 1; and reading comprehension was measured at the end of Grade 1. -- Results: Together with parental education, word reading fluency and listening comprehension predicted reading comprehension (R2 = 43.2%). The second model, which also included language and early literacy skills, showed that vocabulary and phonological awareness indirectly predicted reading comprehension via listening comprehension, while phonological awareness, letter knowledge, and rapid automatized naming (RAN) indirectly predicted reading comprehension via word reading fluency (R2 = 43.6%). However, after allowing the direct paths from language and early literacy skills in kindergarten to reading comprehension, listening comprehension and word reading fluency were no longer significant predictors of reading comprehension, whereas vocabulary and letter knowledge were (R2 = 58.9%). -- Conclusion: The results provided support for the SVR model in transparent Lithuanian orthography in that linguistic and decoding components are important for early reading comprehension. However, the results also suggested that, in the Lithuanian context, kindergarten vocabulary and letter knowledge are stronger measures in predicting reading comprehension than listening comprehension and word reading fluency in Grade 1.
YSO-asiasanat: lukutaito; lukeminen; luetun ymmärtäminen; kuullun ymmärtäminen; lukihäiriöt; oikeinkirjoitus
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Vanhempien ja opettajien antaman ohjauksen sekä tunteiden ja lapsen akateemisen suoriutumisen säätelyn pitkäaikaiset yhteydet
- Silinskas, Gintautas
- Suomen Akatemia
- Kodin ja koulun oppimisympäristöt alakoulussa: Pitkäaikaiset yhteydet lasten oppimiseen ja sopeutumiseen
- Silinskas, Gintautas
- Suomen Akatemia
- Kodin ja koulun oppimisympäristöt alakoulussa: Pitkäaikaiset yhteydet lasten oppimiseen ja sopeutumiseen (tutkimuskulut)
- Silinskas, Gintautas
- Suomen Akatemia
- Teknologisia ja sosiaalisia innovaatioita kriittisen lukemisen tukemiseen internetin aikakaudella
- Torppa, Minna
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2023
JUFO-taso: 3