A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Neoliberalizing Subjects through Global ELT Programs (2024)
Shah, W. A., Pardesi, H. Y., & Memon, T. (2024). Neoliberalizing Subjects through Global ELT Programs. TESOL Quarterly, 58(2), 693-725. https://doi.org/10.1002/tesq.3242
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Shah, Waqar Ali; Pardesi, Hajra Y.; Memon, Talha
Lehti tai sarja: TESOL Quarterly
ISSN: 0039-8322
eISSN: 1545-7249
Julkaisuvuosi: 2024
Ilmestymispäivä: 13.06.2023
Volyymi: 58
Lehden numero: 2
Artikkelin sivunumerot: 693-725
Kustantaja: Wiley
Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1002/tesq.3242
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88031
Tiivistelmä
A recent surge in textbooks studies has revealed a closer link with neoliberalism and the way they construct neoliberal subjects. This paper uses Foucauldian governmentality as the conceptual lens to analyze the neoliberal discourses in EFL textbooks used in English Access Microscholarship (EAM)—one of the US-aided global ELT programs in Pakistan. English language learners' views on course outcomes and textbooks were also examined. The study shows that among others, English as a neoliberal life skill, celebrity culture, consumerism, entrepreneurship, and individual and corporate social responsibility dominate textbooks. It is thus found that textbooks play an important role in neoliberalizing learners. Moreover, English language learners perceive English as a key to economic success. They also value consumerism, branding, and personal responsibility. In light of the study findings, we suggest a decolonial option, reflective activism, and post-method pedagogy as possible alternatives at the micro-, meso-, and macro-levels to resist the discourses of neoliberalism and colonial power patterns entrenched in a postcolonial society like Pakistan.
YSO-asiasanat: kieltenopetus; englannin kieli; vieraat kielet; koulutusohjelmat; oppikirjat; ideologiat; valtarakenteet; uusliberalismi; ylikansallinen kulttuuri; postkolonialismi; diskurssintutkimus
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2023
JUFO-taso: 2