A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Education for planetary well-being (2024)


Aaltonen, V. A., Hiljanen, M., Layne, H., Lehtonen, A., Löyttyniemi, M., Mykrä, N., Virtanen, A. S., & Heikkinen, H. L. (2024). Education for planetary well-being. In M. Elo, J. Hytönen, S. Karkulehto, T. Kortetmäki, J. S. Kotiaho, M. Puurtinen, & M. Salo (Eds.), Interdisciplinary Perspectives on Planetary Well-Being (pp. 246-258). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003334002-24


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatAaltonen, Valtteri A.; Hiljanen, Mikko; Layne, Heidi; Lehtonen, Anna; Löyttyniemi, Meri; Mykrä, Niina; Virtanen, Anu S.; Heikkinen, Hannu L.T.

EmojulkaisuInterdisciplinary Perspectives on Planetary Well-Being

Emojulkaisun toimittajatElo, Merja; Hytönen, Jonne; Karkulehto, Sanna; Kortetmäki, Teea; Kotiaho, Janne S.; Puurtinen, Mikael; Salo, Miikka

ISBN978-1-032-36828-3

eISBN978-1-003-33400-2

Julkaisuvuosi2024

Ilmestymispäivä15.06.2023

Artikkelin sivunumerot246-258

Kirjan kokonaissivumäärä270

KustantajaRoutledge

KustannuspaikkaAbingdon

JulkaisumaaBritannia

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.4324/9781003334002-24

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88252


Tiivistelmä

The aim of this chapter is to present how education can promote planetary well-being as well as what the adoption of the planetary well-being means for education. The main objective is to explore theoretical perspectives on the new concept education for planetary well-being by examining its underlying philosophical assumptions and by introducing related approaches in the field of education. There exist several initiatives and frameworks that have aimed to make education more sustainable and just, but many of these are based on the concept of sustainable development and have considerable limitations regarding their potential to address the ecological crisis and bring about urgently needed societal changes. Some of these frameworks, however, offer significant resources and are fruitful starting points for interrogating education for planetary well-being as a concept. Essential to education for planetary well-being is the concept of dialogue, which we examine both as an ontological principle and as a pedagogical practice. As a conclusion, education for planetary well-being is argued to be a pathway for replacing the traditional anthropocentric humanism with a wiser form of humanity.


YSO-asiasanatkestävä kehitysvihreä siirtymäkestävä elämäntapakasvatusuudistava oppiminendialogisuus

Vapaat asiasanatplanetaarinen hyvinvointi


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

VIRTA-lähetysvuosi2024

Alustava JUFO-taso3


Viimeisin päivitys 2024-03-07 klo 00:46