A3 Book section, Chapters in research books
Andragogiikka kenttätyökurssin opetuksessa : omakohtainen oppiminen, dialogisuus ja tutkiva asenne (2023)


Häkkinen, A., & Villman, E. (2023). Andragogiikka kenttätyökurssin opetuksessa : omakohtainen oppiminen, dialogisuus ja tutkiva asenne. In S. Lillbroända-Annala, M. Mäki, & P. Olsson (Eds.), Kulttuurien tutkimuksen pedagogiikka (pp. 99-138). Ethnos ry. Ethnos-toimite, 23.


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsHäkkinen, Anne; Villman, Emmi

Parent publicationKulttuurien tutkimuksen pedagogiikka

Parent publication editorsLillbroända-Annala, Sanna; Mäki, Maija; Olsson, Pia

ISBN978-952-68509-7-9

eISBN978-952-68509-8-6

Journal or seriesEthnos-toimite

ISSN0357-511X

Publication year2023

Number in series23

Pages range99-138

Number of pages in the book513

PublisherEthnos ry

Place of PublicationHelsinki

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

Publication open accessNot open

Publication channel open access


Abstract

Artikkelissa tarkastellaan andragogisten periaatteiden - omakohtaisen oppimisen, dialogisuuden ja tutkivan asenteen - hyädyntämistä etnologian opetuksessa. Tapausesimerkkinä toimii verkossa järjestämämme kenttätyökurssi, jossa keskityttiin haastattelumenetelmien opettamiseen. Artikkelissa käydään läpi käytännönläheisin esimerkein, miten pedagogiset valinnat ovat ohjanneet kurssisuunnittelua ja -toteutusta, millaisia haasteita opetukseen on liittynyt ja miten olemme niitä ratkoneet. Pureudumme myös siihen, millaista tietoa ja osaamista olemme pedagogisilla ratkaisuillamme halunneet opiskelijoiden saavan. Kurssilla käyttämämme tehtävät ja opetukselliset työvälineet toimivat toivoaksemme inspiraation lähteenä kenttätyökursseja verkossa tai kasvokkain järjestäville opettajille.


Keywordsethnologyhigher education (teaching)pedagogy of higher educationandragogydialogicalityfield workfield research methodsinterview studydistance teaching


Contributing organizations


Ministry reportingYes

VIRTA submission year2023

JUFO rating1


Last updated on 2024-03-07 at 01:45