D5 Textbook, professional manual or guide
Hyvä pedagoginen kirjaaminen : oppimista tukeva dokumentointi käytännössä (2023)
Alasuutari, M., Heiskanen, N., Rantala, A., & Vehkakoski, T. (2023). Hyvä pedagoginen kirjaaminen : oppimista tukeva dokumentointi käytännössä. PS-kustannus.
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Alasuutari, Maarit; Heiskanen, Noora; Rantala, Anja; Vehkakoski, Tanja
ISBN: 978-952-370-396-4
eISBN: 978-952-370-437-4
Publication year: 2023
Number of pages in the book: 211
Publisher: PS-kustannus
Place of Publication: Jyväskylä
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Publication open access: Not open
Publication channel open access:
Abstract
Mitä hyvä pedagoginen kirjaaminen on? Millaiset kirjaamiskäytänteet toimivat oppijan tukena? Kuinka oppijan, vanhempien ja muiden yhteistyökumppaneiden näkemykset otetaan kirjaamisprosessissa huomioon? Miten dokumentointi voi auttaa kasvatus- ja opetustyön ammattilaista? Pedagogiset asiakirjat ovat osa opettajien työtä kaikissa koulutuspolun vaiheissa. Asiakirjat luovat perustaa opetuksen järjestämiselle sekä ohjaavat tuen käytäntöjä. Ne myös muovaavat oppijoista rakentuvaa kuvaa. Kirja kokoaa sekä tutkimustietoa että käytännön esimerkkejä hyvästä pedagogisesta kirjoittamisesta ja dokumentoinnista. Kirja on suunnattu varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa ja toisella asteella työskenteleville opettajille sekä muulle opetus- ja kasvatusalan henkilökunnalle. Se sopii hyvin myös oppikirjaksi alan oppilaitoksiin. Kirjan kirjoittajat ovat kokeneita alan opettajia ja tutkijoita.
Keywords: early childhood education and care; primary and lower secondary education; secondary education; educational evaluation; documentation; registering; documents; pedagogical planning; home-school collaboration
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
VIRTA submission year: 2023