D5 Textbook, professional manual or guide
Hyvä pedagoginen kirjaaminen : oppimista tukeva dokumentointi käytännössä (2023)


Alasuutari, M., Heiskanen, N., Rantala, A., & Vehkakoski, T. (2023). Hyvä pedagoginen kirjaaminen : oppimista tukeva dokumentointi käytännössä. PS-kustannus.


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsAlasuutari, Maarit; Heiskanen, Noora; Rantala, Anja; Vehkakoski, Tanja

ISBN978-952-370-396-4

eISBN978-952-370-437-4

Publication year2023

Number of pages in the book211

PublisherPS-kustannus

Place of PublicationJyväskylä

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

Publication open accessNot open

Publication channel open access


Abstract

Mitä hyvä pedagoginen kirjaaminen on? Millaiset kirjaamiskäytänteet toimivat oppijan tukena? Kuinka oppijan, vanhempien ja muiden yhteistyökumppaneiden näkemykset otetaan kirjaamisprosessissa huomioon? Miten dokumentointi voi auttaa kasvatus- ja opetustyön ammattilaista? Pedagogiset asiakirjat ovat osa opettajien työtä kaikissa koulutuspolun vaiheissa. Asiakirjat luovat perustaa opetuksen järjestämiselle sekä ohjaavat tuen käytäntöjä. Ne myös muovaavat oppijoista rakentuvaa kuvaa. Kirja kokoaa sekä tutkimustietoa että käytännön esimerkkejä hyvästä pedagogisesta kirjoittamisesta ja dokumentoinnista. Kirja on suunnattu varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa ja toisella asteella työskenteleville opettajille sekä muulle opetus- ja kasvatusalan henkilökunnalle. Se sopii hyvin myös oppikirjaksi alan oppilaitoksiin. Kirjan kirjoittajat ovat kokeneita alan opettajia ja tutkijoita.


Keywordsearly childhood education and careprimary and lower secondary educationsecondary educationeducational evaluationdocumentationregisteringdocumentspedagogical planninghome-school collaboration


Contributing organizations


Ministry reportingYes

VIRTA submission year2023


Last updated on 2024-02-07 at 23:47