A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Confusing Content, Platforms, and Data: Young Adults and Trust in News Media (2023)
Ehrlén, V., Talvitie-Lamberg, K., Salonen, M., Koivula, M., Villi, M., & Uskali, T. (2023). Confusing Content, Platforms, and Data: Young Adults and Trust in News Media. Media and Communication, 11(4), 320-331. https://doi.org/10.17645/mac.v11i4.7104
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Ehrlén, Veera; Talvitie-Lamberg, Karoliina; Salonen, Margareta; Koivula, Minna; Villi, Mikko; Uskali, Turo
Lehti tai sarja: Media and Communication
eISSN: 2183-2439
Julkaisuvuosi: 2023
Ilmestymispäivä: 18.09.2023
Volyymi: 11
Lehden numero: 4
Artikkelin sivunumerot: 320-331
Kustantaja: Cogitatio Press
Julkaisumaa: Portugali
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.17645/mac.v11i4.7104
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89219
Tiivistelmä
News media trust, and the lack thereof, has been a prominent topic of discussion among journalism scholars in recent years. In this article, we study young adults’ trust in news media from the perspectives of platformisation and datafication. For the empirical study, we collected interview data from 23 Finnish 19–25‐year‐old young adults and analysed it inductively with applied thematic analysis. Our analysis reveals that trust negotiation is relational and entails not accepted, but forced vulnerability in relation to news media and the platforms on which they operate. Unclarity about the agency of news media on social media platforms causes young adults to experience powerlessness and anxiety in the face of data collection, which in practice translates into indifference toward their data being used by both news media and social media platforms. We show that young adults face a variety of challenges when navigating the online (news) media environment, which as we identify, can result in three trust‐diminishing confusions about content, platforms, and data. This may have profound effects on how journalism is viewed as a cornerstone of a democratic society.
YSO-asiasanat: datafikaatio; journalismi; uutiset; sosiaalinen media; luottamus; haavoittuvuus; nuoret aikuiset
Vapaat asiasanat: data confusion; datafication; news; news trust; platformisation; social media; vulnerability; young adults
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Eettisyys digitaalisissa asiakaspoluissa: Miten lisätä kuluttajien luottamusta datan käyttöön journalistisissa palveluissa?
- Talvitie-Lamberg, Karoliina
- Media-alan tutkimussäätiö
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2023
JUFO-taso: 1