A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Kilpailun luomat jännitteet ja siirtymät ammattikorkeakoulun opetussuunnitelman kehittämistyössä (2009)
Sarja, A., & Janhonen, S. (2009). Kilpailun luomat jännitteet ja siirtymät ammattikorkeakoulun opetussuunnitelman kehittämistyössä. In T. Aarrevaara, & T. Saarinen (Eds.), Kilvoittelusta kilpailuun? : artikkelikokoelma Korkeakoulututkimuksen juhlasymposiumista 25.-26.8.2008 (pp. 137-153). Koulutuksen tutkimuslaitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-3530-6
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Sarja, Anneli; Janhonen, Sirpa
Emojulkaisu: Kilvoittelusta kilpailuun? : artikkelikokoelma Korkeakoulututkimuksen juhlasymposiumista 25.-26.8.2008
Emojulkaisun toimittajat: Aarrevaara, Timo; Saarinen, Taina
ISBN: 978-951-39-3530-6
Julkaisuvuosi: 2009
Artikkelin sivunumerot: 137-153
Kirjan kokonaissivumäärä: 235
Kustantaja: Koulutuksen tutkimuslaitos
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-3530-6
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Viivästetysti avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98680
Tiivistelmä
pienenemiset johtavat korkeakoulutuspaikkojen supistamiseen. Kilpailu opiskelijoista kiristyy ja pakottaa ammattikorkeakoulut kehittämään opetustaan. Ammattikorkeakoululaki edellyttää opettajia verkostoitumaan erityisesti työelämän mutta myös muiden toimijoiden kanssa. Artikkelissa esiteltävässä yläkoulun, ammattikorkeakoulun ja yliopiston oppimisverkostohankkeessa tavoitteena on ollut kehittää työelämä- ja käytäntölähtöinen ”Osallistavan mentoroinnin” opintokokonaisuus sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille. Tutkimus on toteutettu toiminnan teorian ja ekspansiivisen oppimisen viitekehyksessä. Se on osa valtakunnallista joustavan perusopetuksen hanketta, jossa tavoitteena on ollut koulupudokkuuden ennaltaehkäisy. Oppimisverkostohankkeen käynnistymisvaiheessa avainrooli on ollut ns. rajanylittäjäyksilöillä, jotka ovat sitoutuneet teoriaa ja empiriaa yhdistelevien toimintamallien ja -välineiden yhteiskehittelyyn. Ammattikorkeakoulun sisäiset jännitteet, esimerkiksi hallinnollisten ja opetuksellisten käytänteiden yhteismitattomuus, hidastivat alkuvaiheessa verkostoyhteistyön kehittymistä ja opiskelijoiden projektiopintoihin osallistumista. Eri organisaatioiden rajanylittäjäyksilöistä koostuvien ydinryhmien neuvottelut synnyttivät yhteisen kielen löydyttyä kehityksellisiä siirtymiä. Näitä olivat hankkeen laajeneminen, uuden koulusosionomin viran perustaminen yläkouluun ja projektiopintojen kehittely osana sosionomi (AMK) ja terveysalan (AMK) vapaaehtoisia opintoja.
YSO-asiasanat: ammattikorkeakoulut; opetussuunnitelmat; kehittäminen; yhteistyö; verkostot; kehittämisprojektit; toiminnan teoria
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Alustava JUFO-taso: Not rated
Emojulkaisu, jossa JYU-tekijöitä: