A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Awareness of digital commercial profiling among adolescents in Finland and their perspectives on online targeted advertisements (2023)
Srivastava, S., Wilska, T.-A., & Nyrhinen, J. (2023). Awareness of digital commercial profiling among adolescents in Finland and their perspectives on online targeted advertisements. Journal of Children and Media, 17(4), 559-578. https://doi.org/10.1080/17482798.2023.2257813
Tutkimusta rahoitti strategisen tutkimuksen neuvosto, joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Srivastava, Sonali; Wilska, Terhi-Anna; Nyrhinen, Jussi
Lehti tai sarja: Journal of Children and Media
ISSN: 1748-2798
eISSN: 1748-2801
Julkaisuvuosi: 2023
Ilmestymispäivä: 04.10.2023
Volyymi: 17
Lehden numero: 4
Artikkelin sivunumerot: 559-578
Kustantaja: Routledge
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/17482798.2023.2257813
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89532
Tiivistelmä
This study explores adolescents’ awareness of the sources that inform online profiling and their perspectives on online targeted advertisements. It employs thematic analysis to analyse eight focus group discussions (N = 38) with adolescents (13–16 years) in Finland’s capital region. The study advances research on adolescents’ knowledge of the data gathered for online profiling by highlighting that adolescents infer that apart from previous online activities, data on their verbal conversations also inform targeted advertisements. The study also advances research on adolescents’ perspectives on online targeted advertisements by identifying that adolescents’ privacy expectations in the context of targeted advertisements are that data should not be collected without their awareness and commercial entities should not use data on previous conversations for profiling. This study also pinpoints that online profiling gives some adolescents a privacy- invasive feeling of being observed, and others have a boundary until which they consider online data collection for profiling permissible. Moreover, some adolescents express ambivalent views on online targeted advertisements. The findings reflect some adolescents’ acceptance of online profiling and knowledge gaps that can inform media literacy educators. The findings raise concerns about the opacity of online commercial data-gathering practices. Therefore, we urge corporations to demystify their data collection processes.
YSO-asiasanat: nuoret; täsmämarkkinointi; positiointi (markkinointi); verkkomainonta; profilointi; yksityisyys; medialukutaito; kuluttajakäyttäytyminen
Vapaat asiasanat: children; online profiling; targeted advertisements; online privacy; surveillance
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Digitaalisiksi kuluttajiksi oppimassa. Kuinka parantaa nuorten taloustaitoja teknologisoituvassa kulutusyhteiskunnassa?
- Wilska, Terhi-Anna
- Suomen Akatemia
- #Agentit -Nuorten toimijuus sosiaalisessa mediassa
- Wilska, Terhi-Anna
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2023
JUFO-taso: 1