A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Conceptions of Diversity Among Finnish Principals (2024)


Jantunen, A., Heikonen, L., Ahtiainen, R., Fonsén, E., & Kallioniemi, A. (2024). Conceptions of Diversity Among Finnish Principals. In R. Ahtiainen, E. Hanhimäki, J. Leinonen, M. Risku, & A.-S. Smeds-Nylund (Eds.), Leadership in Educational Contexts in Finland : Theoretical and Empirical Perspectives (pp. 217-234). Springer. Educational Governance Research, 23. https://doi.org/10.1007/978-3-031-37604-7_11


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatJantunen, Anita; Heikonen, Lauri; Ahtiainen, Raisa; Fonsén, Elina; Kallioniemi, Arto

EmojulkaisuLeadership in Educational Contexts in Finland : Theoretical and Empirical Perspectives

Emojulkaisun toimittajatAhtiainen, Raisa; Hanhimäki, Eija; Leinonen, Jaana; Risku, Mika; Smeds-Nylund, Ann-Sofie

ISBN978-3-031-37603-0

eISBN978-3-031-37604-7

Lehti tai sarjaEducational Governance Research

ISSN2365-9548

eISSN2365-9556

Julkaisuvuosi2024

Ilmestymispäivä07.10.2023

Sarjan numero23

Artikkelin sivunumerot217-234

Kirjan kokonaissivumäärä390

KustantajaSpringer

KustannuspaikkaCham

JulkaisumaaSveitsi

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1007/978-3-031-37604-7_11

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89611


Tiivistelmä

Principals have a crucial role when leading the school community towards more responsive and equitable education. Changes in Finnish society have occurred rapidly, and there is a gap in Finnish research concerning diversity in education and leadership. Our aim with this study was to form an understanding of Finnish comprehensive school principals’ conceptions of diversity. Richard Milner’s (2010) outlining of the conceptual repertoires of diversity formed the basis for this examination. This study is a quantitative analysis of the responses of Finnish comprehensive school principals to a questionnaire. The results were obtained through two separate analyses: descriptive analysis about principals’ approaches to conceptions of diversity and cluster analysis to identify the profiles of principals based on their diversity conceptions. As a result, we described Finnish principals’ conceptions of diversity, as well as identifying five profiles: the Encouragers, the Understanders, the Delegators, the Adjusters and the Discreets.


YSO-asiasanatjohtajuuskoulutusrehtoritperuskoulumonimuotoisuus


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


OKM-raportointiKyllä

Alustava JUFO-taso2


Viimeisin päivitys 2023-09-10 klo 13:09