A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Suomi toisena kielenä -oppija ainereaalin kirjoittajana ylioppilaskokeessa (2023)
Finnish as a second language learner as a writer of natural science subjects in the Finnish matriculation examination


Nissilä, L., Reiman, N., Vaarala, H., & Leontjev, D. (2023). Suomi toisena kielenä -oppija ainereaalin kirjoittajana ylioppilaskokeessa. In N. Hynninen, I. Herneaho, E. Sippola, J. Isosävi, & M. Yang (Eds.), Kieli ja osallisuus. Språk och delaktighet. Language and participation (pp. 72-106). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLAn vuosikirja, 2023. https://doi.org/10.30661/afinlavk.127355


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatNissilä, Leena; Reiman, Nina; Vaarala, Heidi; Leontjev, Dmitri

EmojulkaisuKieli ja osallisuus. Språk och delaktighet. Language and participation

Emojulkaisun toimittajatHynninen, Niina; Herneaho, Irina; Sippola, Eeva; Isosävi, Johanna; Yang, Mei

eISBN978-951-9388-76-2

Lehti tai sarjaAFinLAn vuosikirja

eISSN2343-2608

Julkaisuvuosi2023

Ilmestymispäivä25.10.2023

Sarjan numero2023

Artikkelin sivunumerot72-106

Kirjan kokonaissivumäärä331

KustantajaSuomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

DOIhttps://doi.org/10.30661/afinlavk.127355

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91777

LisätietojaSuomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja n:o 80


Tiivistelmä

Artikkeli käsittelee S2-kokelaiden suoriutumista ylioppilaskokeen ainereaalissa (biologiassa ja fysiikassa). Tavoitteena on selvittää, miten opiskelijoiden S2-kokeessa suoriutuminen ennustaa kokelaiden ainereaalin suorituksia. Tutkimuksemme keskiössä on kielen ja sisällön suhde tiedonalojen kielessä. Tutkimuksen aineisto koostuu Ylioppilastutkintolautakunnasta saaduista tilastotiedoista vuosien 2006 ja 2021 suomi toisena kielenä -kokeesta ja reaaliaineiden (biologia ja fysiikka) kokeista. Lisäksi on hyödynnetty S2-kokelaiden biologian ja fysiikan kokeen vastauksia samoilta vuosilta. Tutkimuksessa on käytetty määrällisiä ja laadullisia tutkimusmenetelmiä. Lineaariset regressiot paljastivat, että S2-kokelaiden L2-kirjoittamisen ja/tai -lukemisen taito ennusti heidän menestymistään biologiassa ja fysiikassa. Tuloksia tukee teoriaohjaava sisällönanalyysi, jossa analysoimme opiskelijoiden S2-vastauksia sekä biologian ja fysiikan vastauksia kognitiivisten diskurssifunktioiden avulla. Tulokset lisäävät tietoa lukio-opetuksen ja ylioppilaskokeen kehittämiseksi ja siten maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden osallisuuden vahvistamiseksi korkeakoulutuksessa.


YSO-asiasanatlukiolaisetmaahanmuuttajataustasuomi toisena kielenäylioppilastutkintoreaaliaineettekstitaito


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2023

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-03-07 klo 01:06