A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
L2 grammar‐for‐interaction : Functions of “and”‐prefaced turns in L2 students’ collaborative talk (2023)


Tůma, F., Kääntä, L., & Jakonen, T. (2023). L2 grammar‐for‐interaction : Functions of “and”‐prefaced turns in L2 students’ collaborative talk. Modern Language Journal, 107(4), 991-1010. https://doi.org/10.1111/modl.12885


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatTůma, František; Kääntä, Leila; Jakonen, Teppo

Lehti tai sarjaModern Language Journal

ISSN0026-7902

eISSN1540-4781

Julkaisuvuosi2023

Ilmestymispäivä04.11.2023

Volyymi107

Lehden numero4

Artikkelin sivunumerot991-1010

KustantajaWiley-Blackwell

JulkaisumaaYhdysvallat (USA)

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1111/modl.12885

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusOsittain avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91809


Tiivistelmä

This article examines how second language (L2) interactional competence is manifested in students’ use of “and”-prefaced turns when doing meaning-focused oral tasks in pairs and small groups. Drawing on video recordings from English-as-a-foreign-language upper-secondary classes recorded in Czechia and Finland, 86 sequences involving “and”-prefaced turns were scrutinized using multimodal conversation analysis, focusing on language, gaze, and material resources. The findings suggest that by producing “and”-prefaced turns, students orient to task progression. These turns have two functions: task managerial and contribution to the emerging task answer. By using task-managerial “and”-prefaced turns, the current speaker invites another student to participate, while in “and”-prefaced contributions to the task answer, a participant adds to, generalizes, or modifies the previous task answer. The analysis shows that students mobilized their L2 interactional competence in producing “and”-prefaced turns in close coordination with embodied resources and with respect to the spatio-material surroundings and the nature of the task. These findings contribute to the multimodal reconceptualization of the grammar–body interface and research on turn-initial particles within L2 interactional competence.


YSO-asiasanatmultimodaalisuusluokkatyöskentelykeskustelunanalyysisuomen kielitoinen kielienglannin kielikielellinen vuorovaikutus

Vapaat asiasanatclassroom interaction; conversation analysis; L2 grammar-for-interaction; L2 interactional competence; multimodality; turn-initial particles


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

VIRTA-lähetysvuosi2023

JUFO-taso3


Viimeisin päivitys 2024-12-10 klo 18:15