A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
L2 grammar‐for‐interaction : Functions of “and”‐prefaced turns in L2 students’ collaborative talk (2023)
Tůma, F., Kääntä, L., & Jakonen, T. (2023). L2 grammar‐for‐interaction : Functions of “and”‐prefaced turns in L2 students’ collaborative talk. Modern Language Journal, 107(4), 991-1010. https://doi.org/10.1111/modl.12885
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Tůma, František; Kääntä, Leila; Jakonen, Teppo
Lehti tai sarja: Modern Language Journal
ISSN: 0026-7902
eISSN: 1540-4781
Julkaisuvuosi: 2023
Ilmestymispäivä: 04.11.2023
Volyymi: 107
Lehden numero: 4
Artikkelin sivunumerot: 991-1010
Kustantaja: Wiley-Blackwell
Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1111/modl.12885
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91809
Tiivistelmä
This article examines how second language (L2) interactional competence is manifested in students’ use of “and”-prefaced turns when doing meaning-focused oral tasks in pairs and small groups. Drawing on video recordings from English-as-a-foreign-language upper-secondary classes recorded in Czechia and Finland, 86 sequences involving “and”-prefaced turns were scrutinized using multimodal conversation analysis, focusing on language, gaze, and material resources. The findings suggest that by producing “and”-prefaced turns, students orient to task progression. These turns have two functions: task managerial and contribution to the emerging task answer. By using task-managerial “and”-prefaced turns, the current speaker invites another student to participate, while in “and”-prefaced contributions to the task answer, a participant adds to, generalizes, or modifies the previous task answer. The analysis shows that students mobilized their L2 interactional competence in producing “and”-prefaced turns in close coordination with embodied resources and with respect to the spatio-material surroundings and the nature of the task. These findings contribute to the multimodal reconceptualization of the grammar–body interface and research on turn-initial particles within L2 interactional competence.
YSO-asiasanat: multimodaalisuus; luokkatyöskentely; keskustelunanalyysi; suomen kieli; toinen kieli; englannin kieli; kielellinen vuorovaikutus
Vapaat asiasanat: classroom interaction; conversation analysis; L2 grammar-for-interaction; L2 interactional competence; multimodality; turn-initial particles
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2023
JUFO-taso: 3