A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
”Ystävät on hetkellisiä, mutta levelit ikuisia” : pelaamisen representoituminen ja merkityksellistäminen Aleksi Delikouraksen Nörtti-kirjasarjassa ja Annukka Salaman romaanissa Ripley: Nopea yhteys (2023)
“Friends are temporary, but levels are forever” : meanings and representations of gaming in Aleksi Delikouras’ Nörtti book series and Annukka Salama’s YA novel Ripley: Nopea yhteys


Marttinen, H. (2023). ”Ystävät on hetkellisiä, mutta levelit ikuisia” : pelaamisen representoituminen ja merkityksellistäminen Aleksi Delikouraksen Nörtti-kirjasarjassa ja Annukka Salaman romaanissa Ripley: Nopea yhteys. Nuorisotutkimus, 41(3), 29-43. https://doi.org/10.57049/nuorisotutkimus.9138188


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatMarttinen, Heta

Lehti tai sarjaNuorisotutkimus

ISSN0780-0886

eISSN2814-9467

Julkaisuvuosi2023

Ilmestymispäivä26.10.2023

Volyymi41

Lehden numero3

Artikkelin sivunumerot29-43

KustantajaNuorisotutkimusseura

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

DOIhttps://doi.org/10.57049/nuorisotutkimus.9138188

Pysyvä verkko-osoitehttps://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/138188

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusViivästetysti avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92574

LisätietojaArtikkeli avautuu journal.fi-palvelussa vuoden kuluttua julkaisemisesta.


Tiivistelmä

Tässä artikkelissa tarkastellaan sitä, millä tavoin pelaamista ja pelikulttuuria representoidaan ja millaisia merkityksiä ne saavat kotimaisessa 2010- ja 2020-luvulla ilmestyneessä nuortenkirjallisuudessa. Analysoitavan kaunokirjallisen aineiston muodostavat valitut osat Aleksi Delikouraksen Nörtti-kirjasarjasta (2012–2017) sekä Annukka Salaman nuortenromaani Ripley: nopea yhteys (2022). Kontekstualisoivan ja tematisoivan lähiluvun avulla artikkelissa selvitetään 1) millä tavoin pelaajuus ja nörttiys teoksissa määrittyy, 2) millaisia merkityksiä pelaamiselle annetaan ja 3) millaisia mahdollisuuksia pelaaminen kohdeteosten nuorille henkilöhahmoille avaa. Lisäksi artikkelissa tarkastellaan kertomusteoreettisesta näkökulmasta itse pelaamisen representoitumista. Pelaamisen rooli ja merkitykset painottuvat tarkastelluissa teoksissa eri tavoin. Yhteistä teoksille kuitenkin on pelaamisen keskeisyys henkilöhahmojen identiteettiä rakentavana elementtinä. Teoksissa toisinnetaan peli- ja nörttikulttuuriin liittyviä stereotypioita, mutta niitä pyritään myös kyseenalaistamaan ja murtamaan. Lisäksi pelaamisen ja pelimaailmojen representaatiot ovat keskeinen osa kertomuksia. Artikkelissa argumentoidaan, että näillä representaatioilla on merkittävä funktio, sillä ne luovat teoksiin tarttumapintaa tehden niiden maailmoista samastuttavia lukijoille.


YSO-asiasanatnuortenkirjallisuusdigitaalinen kulttuuripelikulttuurirepresentaatio


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2023

Alustava JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-30-04 klo 20:15