D1 Artikkeli ammattilehdessä
Nostoja neljäsluokkalaisten lukutaitotutkimuksen tuloksista (2023)


Sirén, M., & Leino, K. (2023). Nostoja neljäsluokkalaisten lukutaitotutkimuksen tuloksista. Kielikukko, 42(4), 3-7.


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatSirén, Marjo; Leino, Kaisa

Lehti tai sarjaKielikukko

ISSN0780-0940

Julkaisuvuosi2023

Volyymi42

Lehden numero4

Artikkelin sivunumerot3-7

KustantajaFinra ry

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

Julkaisun avoin saatavuusEi avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuusViivästetysti avoin julkaisukanava

Lisätietoja Artikkeli avautuu verkkolehden sivuilla noin puolen vuoden kuluttua julkaisemisesta.


Tiivistelmä

Neljäsluokkalaisten lukutaidon tasoa tarkastelevan PIRLS-tutkimuksen (Progress in International Reading Literacy Study) uusimmat tulokset julkaistiin toukokuussa 2023. Viiden vuoden välein toistuva tutkimus sisältää oppilaiden lukutaitokokeen lisäksi laajan taustakyselyaineiston oppilailta, opettajilta, rehtoreilta ja lasten huoltajilta. Vuonna 2021 PIRLS-tutkimus toteutettiin ensimmäistä kertaa tietokoneilla. Samaan aikaan kerätyssä vertailuaineistossa ei kuitenkaan havaittu osaamisessa eroa sen perusteella, käyttivätkö oppilaat paperista vai digitaalista toteutustapaa tehdessään samoja tehtäviä. Digitoteutuksessa mukana oli myös verkkolukemista jäljitteleviä tekstejä ja niihin liittyviä tehtäviä. Tässä kirjoituksessa kokoamme PIRLS 2021 -tutkimuksen keskeisimpiä tuloksia ja havaintoja erityisesti kouluyhteisön näkökulmasta.


YSO-asiasanatlukeminenlukutaitolukuharrastusluetun ymmärtäminenalakoululaisetarviointitutkimus

Vapaat asiasanatPIRLS 2021 -tutkimus


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

VIRTA-lähetysvuosi2023


Viimeisin päivitys 2024-03-07 klo 20:06