D1 Artikkeli ammattilehdessä
Nostoja neljäsluokkalaisten lukutaitotutkimuksen tuloksista (2023)
Sirén, M., & Leino, K. (2023). Nostoja neljäsluokkalaisten lukutaitotutkimuksen tuloksista. Kielikukko, 42(4), 3-7.
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Sirén, Marjo; Leino, Kaisa
Lehti tai sarja: Kielikukko
ISSN: 0780-0940
Julkaisuvuosi: 2023
Volyymi: 42
Lehden numero: 4
Artikkelin sivunumerot: 3-7
Kustantaja: Finra ry
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Viivästetysti avoin julkaisukanava
Lisätietoja: Artikkeli avautuu verkkolehden sivuilla noin puolen vuoden kuluttua julkaisemisesta.
Tiivistelmä
Neljäsluokkalaisten lukutaidon tasoa tarkastelevan PIRLS-tutkimuksen (Progress in International Reading Literacy Study) uusimmat tulokset julkaistiin toukokuussa 2023. Viiden vuoden välein toistuva tutkimus sisältää oppilaiden lukutaitokokeen lisäksi laajan taustakyselyaineiston oppilailta, opettajilta, rehtoreilta ja lasten huoltajilta. Vuonna 2021 PIRLS-tutkimus toteutettiin ensimmäistä kertaa tietokoneilla. Samaan aikaan kerätyssä vertailuaineistossa ei kuitenkaan havaittu osaamisessa eroa sen perusteella, käyttivätkö oppilaat paperista vai digitaalista toteutustapaa tehdessään samoja tehtäviä. Digitoteutuksessa mukana oli myös verkkolukemista jäljitteleviä tekstejä ja niihin liittyviä tehtäviä. Tässä kirjoituksessa kokoamme PIRLS 2021 -tutkimuksen keskeisimpiä tuloksia ja havaintoja erityisesti kouluyhteisön näkökulmasta.
YSO-asiasanat: lukeminen; lukutaito; lukuharrastus; luetun ymmärtäminen; alakoululaiset; arviointitutkimus
Vapaat asiasanat: PIRLS 2021 -tutkimus
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Kansainvälinen nuorten lukutaitotutkimus PIRLS 2021
- Rautopuro, Juhani
- Opetus- ja kulttuuriministeriö
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2023