D1 Article in a trade journal
Lukuteatteri tekee lukemisen harjoittelusta hauskaa heikommallekin lukijalle (2023)
Karhunen, R., Hautala, J., & Junttila, E. (2023). Lukuteatteri tekee lukemisen harjoittelusta hauskaa heikommallekin lukijalle. Kielikukko, 42(4), 8-11.
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Karhunen, Roosa; Hautala, Jarkko; Junttila, Enni
Journal or series: Kielikukko
ISSN: 0780-0940
Publication year: 2023
Volume: 42
Issue number: 4
Pages range: 8-11
Publisher: Finra ry
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Delayed open access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98329
Additional information: Artikkeli avautuu verkkolehden sivuilla noin vuoden kuluttua julkaisemisesta.
Abstract
Niilo Mäki Instituutin ReadDrama-hankkeessa tutkitaan lukuteatterityöskentelyn vaikuttavuutta 3.-5.-luokkalaisten heikkojen lukijoiden lukusujuvuuteen ja -motivaatioon. Hankkeessa kehitetty lukuteatterin muoto on lukemisen kohdennetun tuen menetelmä, jossa lukemista harjoitellaan draaman keinoin näytelmäesitystä harjoittelemalla. Draamallinen konteksti tarjoaa lukusujuvuuden harjoittamisen lisäksi mahdollisuuksia luetunymmärtämisen, minäpystyvyyden, ryhmätyötaitojen, tunnetaitojen sekä kokonaisvaltaisen ilmaisun kehittämiseen. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että lukuteatteri on paitsi tehokas keino lukusujuvuuden kehittämiseen, se on myös oppilaille mieluisa lukujarjoittelun tapa (Hautala, Ronimus & Junttila 2022; Junttila, Ronimus & Hautala 2021). ReadDrama-hanke on Suomen Akatemian rahoittama, ja sen tuotoksena on syntynyt kahdeksan viikon mittainen lukuteatterin opetusohjelma, joka on maksutta opettajien käytössä.
Keywords: literacy; reading; fluency; training; educational methods; drama methods; motivation (activity)
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
VIRTA submission year: 2023