D1 Article in a trade journal
Lukuteatteri tekee lukemisen harjoittelusta hauskaa heikommallekin lukijalle (2023)


Karhunen, R., Hautala, J., & Junttila, E. (2023). Lukuteatteri tekee lukemisen harjoittelusta hauskaa heikommallekin lukijalle. Kielikukko, 42(4), 8-11.


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsKarhunen, Roosa; Hautala, Jarkko; Junttila, Enni

Journal or seriesKielikukko

ISSN0780-0940

Publication year2023

Volume42

Issue number4

Pages range8-11

PublisherFinra ry

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessDelayed open access channel

Publication is parallel published (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98329

Additional informationArtikkeli avautuu verkkolehden sivuilla noin vuoden kuluttua julkaisemisesta.


Abstract

Niilo Mäki Instituutin ReadDrama-hankkeessa tutkitaan lukuteatterityöskentelyn vaikuttavuutta 3.-5.-luokkalaisten heikkojen lukijoiden lukusujuvuuteen ja -motivaatioon. Hankkeessa kehitetty lukuteatterin muoto on lukemisen kohdennetun tuen menetelmä, jossa lukemista harjoitellaan draaman keinoin näytelmäesitystä harjoittelemalla. Draamallinen konteksti tarjoaa lukusujuvuuden harjoittamisen lisäksi mahdollisuuksia luetunymmärtämisen, minäpystyvyyden, ryhmätyötaitojen, tunnetaitojen sekä kokonaisvaltaisen ilmaisun kehittämiseen. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että lukuteatteri on paitsi tehokas keino lukusujuvuuden kehittämiseen, se on myös oppilaille mieluisa lukujarjoittelun tapa (Hautala, Ronimus & Junttila 2022; Junttila, Ronimus & Hautala 2021). ReadDrama-hanke on Suomen Akatemian rahoittama, ja sen tuotoksena on syntynyt kahdeksan viikon mittainen lukuteatterin opetusohjelma, joka on maksutta opettajien käytössä.


Keywordsliteracyreadingfluencytrainingeducational methodsdrama methodsmotivation (activity)


Contributing organizations


Ministry reportingYes

VIRTA submission year2023


Last updated on 2024-16-11 at 20:06