G5 Artikkeliväitöskirja
Teachers' visual focus of attention and related factors in grade 1 classrooms : teacher stress, students’ academic skills and teacher–student relationships (2023)
Opettajan visuaalisen huomion kiinnittyminen ja siihen yhteydessä olevat tekijät ensimmäisellä luokalla : opettajan stressi, oppilaiden akateemiset perustaidot ja opettaja-oppilassuhde
Chaudhuri, S. (2023). Teachers' visual focus of attention and related factors in grade 1 classrooms : teacher stress, students’ academic skills and teacher–student relationships [Doctoral dissertation]. University of Jyväskylä. JYU dissertations, 731. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9859-2
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Chaudhuri, Saswati
eISBN: 978-951-39-9859-2
Lehti tai sarja: JYU dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2023
Sarjan numero: 731
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (72 sivua, 28 sivua useina numerointijaksoina, 3 numeroimatonta sivua)
Kustantaja: University of Jyväskylä
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9859-2
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Tämän väitöstutkimuksen tavoitteena on tarkastella 1. luokan opettajien visuaalista huomion kiinnittymistä autenttisissa opetustilanteissa silmänliikekameran tallenteiden avulla ja tähän yhteydessä olevia tekijöitä, kuten opettajan stressiä, oppilaiden akateemisia perustaitoja sekä opettaja-oppilassuhteita. Tutkimusaineisto on osa laajempaa tutkimushanketta, joka keskittyy opettajan ja oppilaiden stressiin ja vuorovaikutukseen luokassa. Väitöstutkimus koostuu kolmesta osatutkimuksesta, joissa on käytetty lukuvuonna 2017–2018 kerättyä aineistoa ensimmäisen luokan syksyltä ja keväältä. Osatutkimuksessa 1 tarkasteltiin opettajien huomion kiinnittymistä syksyllä (N = 53) ja keväällä (N = 52) ja sen yhteyttä opettajien työhön liittyvän stressin osa-alueisiin emotionaalinen uupumus, kyynisyys ja riittämättömyyden tunne. Osatutkimuksessa 2 tarkasteltiin opettajien (N = 46) huomion kiinnittymistä ja sen yhteyttä luokan oppilaiden keskimääräiseen lukutaidon ja matematiikan taidon tasoon sekä opettajien antamaan oppilaskohtaiseen yksilölliseen tukeen näissä taidoissa. Osatutkimuksessa 3 tarkasteltiin opettajien huomion kiinnittymistä syksyllä (N = 48) ja keväällä (N = 47) ja sen yhteyttä opettaja-oppilassuhteisiin (läheisyys ja ristiriidat). Lisäksi tutkittiin oppilaan sukupuolen ja tehtäviä välttelevän käyttäytymisen yhteyttä opettajien huomion kiinnittymiseen ja opettaja-oppilassuhteeseen. Tulokset osoittivat ensinnäkin, että opettajan huomion kiinnittymisen ja riittämättömyyden tunteen välillä oli positiivinen yhteys. Toiseksi havaittiin, että opettajan huomion kiinnittyminen korreloi negatiivisesti luokan oppilaiden akateemisten perustaitojen tason kanssa, mutta positiivisesti opettajan oppilaille antaman yksilöllisen tuen kanssa. Opettajat kiinnittivät huomiota useammin oppilaisiin, joiden kohdalla he raportoivat antavansa enemmän yksilöllistä tukea akateemisissa perustaidoissa ja jos oppilaan akateemiset perustaidot olivat heikot. Kolmanneksi havaittiin positiivinen yhteys opettajan huomion kiinnittymisen ja opettaja-oppilassuhteen laadun välillä. Lisäksi oppilaiden tehtäviä välttelevä käyttäytyminen moderoi opettaja-oppilassuhteen laadun ja opettajien huomion kiinnittymisen välistä yhteyttä keväällä. Kaiken kaikkiaan tulokset viittaavat siihen, että opettajien huomion kiinnittyminen vaihtelee useiden opettajiin ja oppilaisiin liittyvien tekijöiden suhteen. Opettajien olisi hyvä olla tietoisia, mihin he kiinnittävät huomiota opetuksen aikana ja mistä syistä. Tätä voitaisiin tukea silmänliiketeknologian avulla jo opettajankoulutuksessa.
YSO-asiasanat: alakoulu; opettajat; havainnointi; katseenseuranta; stressi; alakoululaiset; opiskelutaito; opettaja-oppilassuhde; vuorovaikutus; väitöskirjat
Vapaat asiasanat: visuaalinen huomion kiinnittyminen; ensimmäinen luokka; akateemiset taidot
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2023