A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Bidirectional associations between maternal homework involvement, adolescents’ academic motivation, and school well-being (2024)


Tunkkari, M., Hirvonen, R., Vasalampi, K., & Kiuru, N. (2024). Bidirectional associations between maternal homework involvement, adolescents’ academic motivation, and school well-being. Journal of Family Psychology, 38(3), 421-432. https://doi.org/10.1037/fam0001177

Tutkimusta rahoitti strategisen tutkimuksen neuvosto, joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatTunkkari, Mari; Hirvonen, Riikka; Vasalampi, Kati; Kiuru, Noona

Lehti tai sarjaJournal of Family Psychology

ISSN0893-3200

eISSN1939-1293

Julkaisuvuosi2024

Volyymi38

Lehden numero3

Artikkelin sivunumerot421-432

KustantajaAmerican Psychological Association (APA)

JulkaisumaaYhdysvallat (USA)

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1037/fam0001177

Julkaisun avoin saatavuusEi avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92776


Tiivistelmä

This study examined bidirectional associations between mothers’ homework involvement (autonomy support and psychological control in homework situations), Finnish adolescents’ academic motivation (intrinsic motivation, extrinsic motivation, amotivation), and school well-being (school satisfaction, school-related stress) across the transitions to lower and upper secondary school. The sample consisted of Finnish adolescents (n = 841; 457 girls; age 12 at T1) and their mothers (n = 652; T1). The results showed that increased levels of maternal psychological control in Grade 7 predicted adolescents’ decreased school satisfaction in Grade 9 but only indirectly via increased amotivation. In turn, adolescents’ increased levels of school satisfaction decreased maternal psychological control via increased intrinsic motivation within Grade 9 and the first year of upper secondary education. Taken together, more knowledge and understanding should be provided to mothers to help them to support adolescents’ motivation and school well-being in more optimal ways


YSO-asiasanatvarhaisnuoretnuoretkoulunkäyntiopiskelumotivaatiohyvinvointikotitehtävätäiditkontrolliitsemäärääminen

Vapaat asiasanathomework; motivation; school well-being; adolescence; parenting


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

VIRTA-lähetysvuosi2023

JUFO-taso2


Viimeisin päivitys 2024-12-10 klo 19:15