A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Bidirectional associations between maternal homework involvement, adolescents’ academic motivation, and school well-being (2024)
Tunkkari, M., Hirvonen, R., Vasalampi, K., & Kiuru, N. (2024). Bidirectional associations between maternal homework involvement, adolescents’ academic motivation, and school well-being. Journal of Family Psychology, 38(3), 421-432. https://doi.org/10.1037/fam0001177
Tutkimusta rahoitti strategisen tutkimuksen neuvosto, joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Tunkkari, Mari; Hirvonen, Riikka; Vasalampi, Kati; Kiuru, Noona
Lehti tai sarja: Journal of Family Psychology
ISSN: 0893-3200
eISSN: 1939-1293
Julkaisuvuosi: 2024
Volyymi: 38
Lehden numero: 3
Artikkelin sivunumerot: 421-432
Kustantaja: American Psychological Association (APA)
Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1037/fam0001177
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92776
Tiivistelmä
This study examined bidirectional associations between mothers’ homework involvement (autonomy support and psychological control in homework situations), Finnish adolescents’ academic motivation (intrinsic motivation, extrinsic motivation, amotivation), and school well-being (school satisfaction, school-related stress) across the transitions to lower and upper secondary school. The sample consisted of Finnish adolescents (n = 841; 457 girls; age 12 at T1) and their mothers (n = 652; T1). The results showed that increased levels of maternal psychological control in Grade 7 predicted adolescents’ decreased school satisfaction in Grade 9 but only indirectly via increased amotivation. In turn, adolescents’ increased levels of school satisfaction decreased maternal psychological control via increased intrinsic motivation within Grade 9 and the first year of upper secondary education. Taken together, more knowledge and understanding should be provided to mothers to help them to support adolescents’ motivation and school well-being in more optimal ways
YSO-asiasanat: varhaisnuoret; nuoret; koulunkäynti; opiskelumotivaatio; hyvinvointi; kotitehtävät; äidit; kontrolli; itsemäärääminen
Vapaat asiasanat: homework; motivation; school well-being; adolescence; parenting
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Oppimisvaikeuksien, temperamentin ja sosiaalisten suhteiden rooli varhaisnuorten akateemisessa sopeutumisessa: Monitasoinen ja kokeellinen tutkimus
- Ahonen, Timo
- Suomen Akatemia
- Alakoulusta yläkouluun siirtyvien oppilaiden suoritusstrategiat - Yhteydet motivaatioon, temperamenttiin, toiminnanohjaukseen ja akateemiseen kimmoisuuteen
- Hirvonen, Riikka
- Suomen Akatemia
- Koulupudokkuuden ja syrjäytymisen varhaiset ennakoivat tekijät, kehityskulut ja kehitykselliset mekanismit
- Vasalampi, Kati
- Suomen Akatemia
- Oikeus osallisuuteen: Yksinäisyyden ja ostrakismin vähentäminen lapsuudessa ja nuoruudessa
- Kiuru, Noona
- Suomen Akatemia
- Tutkimus perusopetuksen poissaolojen ja niihin annetun tuen vaikutuksista koulunkäyntiin
- Vasalampi, Kati
- Opetus- ja kulttuuriministeriö
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2023
JUFO-taso: 2
- Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well
- Psykologia (Psykologian laitos PSY) PSY
- Lapset, perheet ja sosiaalinen kestävyys (Jyväskylän yliopisto JYU) SOSUS
- Käyttäytymisen muutos, hyvinvointi ja terveys elämänkulussa (Jyväskylän yliopisto JYU) BC-Well
- Monitieteinen oppimisen ja opetuksen tutkimus (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLeTe
- Monitieteinen oppimisen ja opetuksen tutkimus (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLeTe
- Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well
- Käyttäytymisen muutos, hyvinvointi ja terveys elämänkulussa (Jyväskylän yliopisto JYU) BC-Well
- Lapset, perheet ja sosiaalinen kestävyys (Jyväskylän yliopisto JYU) SOSUS