A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Associations between students’ reading performance and literacy instruction in first grade : a cross-lagged study (2023)
Ruotsalainen, J., Pakarinen, E., Poikkeus, A.-M., & Lerkkanen, M.-K. (2023). Associations between students’ reading performance and literacy instruction in first grade : a cross-lagged study. European Journal of Psychology of Education, Early online. https://doi.org/10.1007/s10212-023-00784-4
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Ruotsalainen, Jenni; Pakarinen, Eija; Poikkeus, Anna-Maija; Lerkkanen, Marja-Kristiina
Lehti tai sarja: European Journal of Psychology of Education
ISSN: 0256-2928
eISSN: 1878-5174
Julkaisuvuosi: 2023
Ilmestymispäivä: 15.12.2023
Volyymi: Early online
Kustantaja: Springer
Julkaisumaa: Alankomaat
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1007/s10212-023-00784-4
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92503
Tiivistelmä
This cross-lagged study examined the classroom-level associations between the reading performance of first-grade students (N = 537) and observed literacy instruction activities in classrooms (N = 30) in the autumn and spring terms. The multilevel analyses indicated that lower average word reading skills in the classrooms (i.e., there were more students who were learning to read) in the autumn were associated with higher amount of activities supporting consolidation of reading and spelling skills in the spring. In contrast, higher average word reading skills in the classrooms in the autumn were associated with higher amount of independent meaning-focused activities in the spring. Higher extent of whole-group meaning-focused activities in the autumn was positively associated with reading comprehension at classroom level in the spring, whereas independent phonological recoding practice in the autumn was negatively associated with reading comprehension in the spring. The study provides novel understanding of the associations between students’ reading performance and literacy instruction especially showing how students’ reading skills at classroom level may inform instruction in the classroom. This information may guide teachers to adapt their instruction at classroom level but also to identify the students needing differentiation. The results also acknowledge the affordances and limitations students’ skills may set for the instruction.
YSO-asiasanat: lukeminen; lukutaito; luetun ymmärtäminen; opetus
Vapaat asiasanat: literacy instruction; adapting instruction; word reading; reading comprehension; first grade
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Luokkahuonevuorovaikutusta säätelevät behavioraaliset ja psykofysiologiset mekanismit ja niiden yhteys oppimiseen ja motivaatioon
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Suomen Akatemia
- Is stress contagious in a classroom? Reciprocal relations between teacher and student well-being
- Pakarinen, Eija
- Ella ja Georg Ehrnroothin säätiö
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2023
JUFO-taso: 1
- Kasvatustiede (Kasvatustieteiden laitos KASLA) (Opettajankoulutuslaitos OKL) (Normaalikoulu NORSSI) KAS
- Esi- ja alkuopetus (Opettajankoulutuslaitos OKL) OEA
- Kasvatuspsykologia (Opettajankoulutuslaitos OKL)
- Opettajien koulutuksen tutkimus (opetus, oppiminen, opettajuus, oppimispolut, koulutus) (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Edu; Aiemmin JYU.Ope