A1 Journal article (refereed)
"Pääsen vihdoin puhumaan tästä" : venäläistaustaiset yliopisto-opiskelijat Ukrainan sodan varjossa (2023)


Mustonen, S., & Aalto, E. (2023). "Pääsen vihdoin puhumaan tästä" : venäläistaustaiset yliopisto-opiskelijat Ukrainan sodan varjossa. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 33(4), 50-70.


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsMustonen, Sanna; Aalto, Eija

Journal or seriesOppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin

ISSN2342-9046

Publication year2023

Volume33

Issue number4

Pages range50-70

PublisherNiilo Mäki Instituutti

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

Publication open accessNot open

Publication channel open accessDelayed open access channel

Publication is parallel published (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93596

Additional informationTutkimukset
Artikkeli avautuu kustantajan palvelussa noin kahden vuoden kuluttua julkaisemisesta.


Abstract

Tässä artikkelissa tarkastellaan neljän Suomessa asuvan venäläistaustaisen yliopisto-opiskelijan positiointeja suhteessa Venäjään ja venäläisyyteen, kun Ukrainan sodan syttymisestä oli kulunut vuosi. Monet venäläistaustaiset ihmiset joutuvat kohtaamaan syrjintää elämän eri osa-alueilla taustansa vuoksi. Tavoitteena oli antaa ääni ihmisille, joiden tarinoita on konfliktin eskaloitumisen jälkeen vähemmän kuultu. Aineisto koostui neljästä puolistrukturoidusta haastattelusta, ja se analysoitiin hyödyntäen kriittisen diskurssintutkimuksen lähestymistapaa ja positiointianalyysia, jotka molemmat kiinnittävät kielen ajalliseen ja paikalliseen kontekstiin ja tekevät näkyväksi kielellä rakennettuja eriarvoisuuksia ja asemointeja. Tunnistimme aineistosta identiteettiristiriidan, pelon ja toivon diskurssit, jotka ovat rakentuneet vastaan vallalla olevaa diskurssia pahasta Venäjästä. Osallistujien positiointeja tarkasteltiin suhteessa kolmeen tarinalinjaan. Aineistosta havaittiin, että sodan syttymisen jälkeen osallistujien positioinneissa oli tapahtunut muutos niin oman elämänkaaren ja venäläistaustaisen perheen kuin Suomessa olevien sosiaalisten verkostojen ja institutionaalisten tarinalinjojen osalta. Polarisaation ehkäisemiseksi erityisesti kouluissa ja oppilaitoksissa tulisi nostaa esiin venäläistaustaisten, kuten muidenkin vähemmistöjä edustavien oppilaiden, ääni ja rakentaa näin ymmärrystä ja dialogia eri ihmisryhmien kesken.


KeywordsRussian invasion of Ukraine 2022polarisation (social sciences)Russiansexchange studentsidentity (mental objects)Russian identityfamily relationsfeeling of guiltfear (emotions)hopediscriminationexperiences (knowledge)discourse research


Contributing organizations


Ministry reportingYes

VIRTA submission year2023

JUFO rating1


Last updated on 2024-12-10 at 18:45