D4 Published development or research report or study
Hur står det till med läsningen? : fjärdeklassares läsförmåga i svenskspråkiga skolor enligt PIRLS 2021-undersökningen (2023)


Nissinen, K., Sirén, M., & Leino, K. (2023). Hur står det till med läsningen? : fjärdeklassares läsförmåga i svenskspråkiga skolor enligt PIRLS 2021-undersökningen. Jyväskylän yliopisto. Tutkimuksia / Koulutuksen tutkimuslaitos, 38. https://doi.org/10.17011/ktl-t/38


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsNissinen, Kari; Sirén, Marjo; Leino, Kaisa

eISBN978-951-39-9805-9

Journal or seriesTutkimuksia / Koulutuksen tutkimuslaitos

ISSN1455-447X

eISSN2243-1381

Publication year2023

Number in series38

Number of pages in the book83

PublisherJyväskylän yliopisto

Publication countryFinland

Publication languageSwedish

DOIhttps://doi.org/10.17011/ktl-t/38

Persistent website addresshttp://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9805-9

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessOpen Access channel

Additional informationFörutom författarna ingick i den finska PIRLS-gruppen: Pertti Hautanen, Minna Kaukoniitty, Sini Narsakka, Virva Nissinen, Aleksi Palokangas, Eija Puhakka, Juhani Rautopuro och Antti Ström samt flera tillfälliga projektsekreterare.


Abstract

Internationell studie om barns kunskaper i läsning (PIRLS) undersöker läskunnighet och attityder till läsning hos eleverna i fjärde klass samt deras läs- och inlärningsmiljö i hemmet och i skolan utifrån elevers, lärares, rektorers och föräldrars perspektiv. Materialet för PIRLS 2021-studien samlades in under våren 2021 och det erbjuder ett omfattande nationellt material för att granska nivån på läskunnighet, utveckling och de faktorer som påverkar dem. Liknande studier har genomförts tidigare under åren 2011 och 2016. I den här rapporten fokuserar man på resultaten i läsförmåga bland svenskspråkiga skolors fjärdeklassare i Finland, jämfört med elever i finskspråkiga skolor och i övriga Norden.


Keywordslower comprehensive schoolSwedish speakerspupilsreadingattitudesreading as recreationliteracyfamily backgroundlearning environmentinternational comparison

Free keywordsSuomi; Pohjoismaat


Contributing organizations


Related projects


Ministry reportingYes

VIRTA submission year2023


Last updated on 2024-03-07 at 20:45