D4 Published development or research report or study
Hur står det till med läsningen? : fjärdeklassares läsförmåga i svenskspråkiga skolor enligt PIRLS 2021-undersökningen (2023)
Nissinen, K., Sirén, M., & Leino, K. (2023). Hur står det till med läsningen? : fjärdeklassares läsförmåga i svenskspråkiga skolor enligt PIRLS 2021-undersökningen. Jyväskylän yliopisto. Tutkimuksia / Koulutuksen tutkimuslaitos, 38. https://doi.org/10.17011/ktl-t/38
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Nissinen, Kari; Sirén, Marjo; Leino, Kaisa
eISBN: 978-951-39-9805-9
Journal or series: Tutkimuksia / Koulutuksen tutkimuslaitos
ISSN: 1455-447X
eISSN: 2243-1381
Publication year: 2023
Number in series: 38
Number of pages in the book: 83
Publisher: Jyväskylän yliopisto
Publication country: Finland
Publication language: Swedish
DOI: https://doi.org/10.17011/ktl-t/38
Persistent website address: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9805-9
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Additional information: Förutom författarna ingick i den finska PIRLS-gruppen: Pertti Hautanen, Minna Kaukoniitty, Sini Narsakka, Virva Nissinen, Aleksi Palokangas, Eija Puhakka, Juhani Rautopuro och Antti Ström samt flera tillfälliga projektsekreterare.
Abstract
Internationell studie om barns kunskaper i läsning (PIRLS) undersöker läskunnighet och attityder till läsning hos eleverna i fjärde klass samt deras läs- och inlärningsmiljö i hemmet och i skolan utifrån elevers, lärares, rektorers och föräldrars perspektiv. Materialet för PIRLS 2021-studien samlades in under våren 2021 och det erbjuder ett omfattande nationellt material för att granska nivån på läskunnighet, utveckling och de faktorer som påverkar dem. Liknande studier har genomförts tidigare under åren 2011 och 2016. I den här rapporten fokuserar man på resultaten i läsförmåga bland svenskspråkiga skolors fjärdeklassare i Finland, jämfört med elever i finskspråkiga skolor och i övriga Norden.
Keywords: lower comprehensive school; Swedish speakers; pupils; reading; attitudes; reading as recreation; literacy; family background; learning environment; international comparison
Free keywords: Suomi; Pohjoismaat
Contributing organizations
Related projects
- International Reading Literacy Study PIRLS 2021
- Rautopuro, Juhani
- Ministry of Education and Culture
- Oversampling Swedish-speaking primary schools in PIRLS 2021 assessment
- Nissinen, Kari
- Svenska Kulturfonden
Ministry reporting: Yes
VIRTA submission year: 2023