D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys
Hur står det till med läsningen? : fjärdeklassares läsförmåga i svenskspråkiga skolor enligt PIRLS 2021-undersökningen (2023)
Nissinen, K., Sirén, M., & Leino, K. (2023). Hur står det till med läsningen? : fjärdeklassares läsförmåga i svenskspråkiga skolor enligt PIRLS 2021-undersökningen. Jyväskylän yliopisto. Tutkimuksia / Koulutuksen tutkimuslaitos, 38. https://doi.org/10.17011/ktl-t/38
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Nissinen, Kari; Sirén, Marjo; Leino, Kaisa
eISBN: 978-951-39-9805-9
Lehti tai sarja: Tutkimuksia / Koulutuksen tutkimuslaitos
ISSN: 1455-447X
eISSN: 2243-1381
Julkaisuvuosi: 2023
Sarjan numero: 38
Kirjan kokonaissivumäärä: 83
Kustantaja: Jyväskylän yliopisto
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: ruotsi
DOI: https://doi.org/10.17011/ktl-t/38
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9805-9
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Lisätietoja: Förutom författarna ingick i den finska PIRLS-gruppen: Pertti Hautanen, Minna Kaukoniitty, Sini Narsakka, Virva Nissinen, Aleksi Palokangas, Eija Puhakka, Juhani Rautopuro och Antti Ström samt flera tillfälliga projektsekreterare.
Tiivistelmä
Internationell studie om barns kunskaper i läsning (PIRLS) undersöker läskunnighet och attityder till läsning hos eleverna i fjärde klass samt deras läs- och inlärningsmiljö i hemmet och i skolan utifrån elevers, lärares, rektorers och föräldrars perspektiv. Materialet för PIRLS 2021-studien samlades in under våren 2021 och det erbjuder ett omfattande nationellt material för att granska nivån på läskunnighet, utveckling och de faktorer som påverkar dem. Liknande studier har genomförts tidigare under åren 2011 och 2016. I den här rapporten fokuserar man på resultaten i läsförmåga bland svenskspråkiga skolors fjärdeklassare i Finland, jämfört med elever i finskspråkiga skolor och i övriga Norden.
YSO-asiasanat: alakoulu; ruotsinkieliset; koululaiset; lukeminen; asenteet; lukuharrastus; lukutaito; perhetausta; oppimisympäristö; kansainvälinen vertailu
Vapaat asiasanat: Suomi; Pohjoismaat
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Kansainvälinen nuorten lukutaitotutkimus PIRLS 2021
- Rautopuro, Juhani
- Opetus- ja kulttuuriministeriö
- Yliotoksen poimiminen ruotsinkielisen perusopetuksen alakouluista PIRLS 2021 -tutkimuksessa
- Nissinen, Kari
- Svenska Kulturfonden
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2023