A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Teacher candidates' preparedness to address diverse situations that can threaten pupils’ well-being (2024)
Salo, A.-E., & Kajamies, A. (2024). Teacher candidates' preparedness to address diverse situations that can threaten pupils’ well-being. Teaching and Teacher Education, 140, Article 104470. https://doi.org/10.1016/j.tate.2024.104470
Tutkimusta rahoitti strategisen tutkimuksen neuvosto, joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Salo, Anne-Elina; Kajamies, Anu
Lehti tai sarja: Teaching and Teacher Education
ISSN: 0742-051X
eISSN: 1879-2480
Julkaisuvuosi: 2024
Ilmestymispäivä: 12.01.2024
Volyymi: 140
Artikkelinumero: 104470
Kustantaja: Elsevier
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2024.104470
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93205
Tiivistelmä
Amid uncertainty, teacher candidates (TCs) face increasingly complex situations when encountering pupils. However, TCs' perceived preparedness to address pupils' well-being threats remains scarcely mapped. We examined this among Finnish classroom TCs (N = 112) through a questionnaire comprising 15 situations. TCs felt least prepared addressing threat- and crisis-related anxiety and addictions, and most prepared observing peer collaboration difficulties and responding to bullying. Distance teaching weakened perceived preparedness, overall. To enhance the realization of children's right to support and TCs' well-being, we call for adopting an ecosystemic approach to well-being and placing emotional–interactional competencies at the core of teacher education.
YSO-asiasanat: luokanopettajat; opettajat; opettajankoulutus; oppilaat; koulut; hyvinvointi; tunteet; sosiaalinen vuorovaikutus; uhat; kriisit; valmistautuminen
Vapaat asiasanat: ecosystemic approach to well-being; multidimensional well-being; diversity; emotional–interactional competencies; classroom teacher candidates; teacher education
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Opettajankouluttajien tunnetoimijuuden ja vuorovaikutusosaamisen vahvistaminen digitaalisissa ympäristöissä
- Näykki, Piia
- Opetus- ja kulttuuriministeriö
- Resilientti koulu ja koulutus
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Suomen Akatemia
- Oikeus osallisuuteen: Yksinäisyyden ja ostrakismin vähentäminen lapsuudessa ja nuoruudessa
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Suomen Akatemia
- Oikeus osallisuuteen: Yksinäisyyden ja ostrakismin vähentäminen lapsuudessa ja nuoruudessa
- Kiuru, Noona
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2024
Alustava JUFO-taso: 3