A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Teacher candidates' preparedness to address diverse situations that can threaten pupils’ well-being (2024)


Salo, A.-E., & Kajamies, A. (2024). Teacher candidates' preparedness to address diverse situations that can threaten pupils’ well-being. Teaching and Teacher Education, 140, Article 104470. https://doi.org/10.1016/j.tate.2024.104470

Tutkimusta rahoitti strategisen tutkimuksen neuvosto, joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatSalo, Anne-Elina; Kajamies, Anu

Lehti tai sarjaTeaching and Teacher Education

ISSN0742-051X

eISSN1879-2480

Julkaisuvuosi2024

Ilmestymispäivä12.01.2024

Volyymi140

Artikkelinumero104470

KustantajaElsevier

JulkaisumaaBritannia

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1016/j.tate.2024.104470

Julkaisun avoin saatavuusEi avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93205


Tiivistelmä

Amid uncertainty, teacher candidates (TCs) face increasingly complex situations when encountering pupils. However, TCs' perceived preparedness to address pupils' well-being threats remains scarcely mapped. We examined this among Finnish classroom TCs (N = 112) through a questionnaire comprising 15 situations. TCs felt least prepared addressing threat- and crisis-related anxiety and addictions, and most prepared observing peer collaboration difficulties and responding to bullying. Distance teaching weakened perceived preparedness, overall. To enhance the realization of children's right to support and TCs' well-being, we call for adopting an ecosystemic approach to well-being and placing emotional–interactional competencies at the core of teacher education.


YSO-asiasanatluokanopettajatopettajatopettajankoulutusoppilaatkouluthyvinvointitunteetsosiaalinen vuorovaikutusuhatkriisitvalmistautuminen

Vapaat asiasanatecosystemic approach to well-being; multidimensional well-being; diversity; emotional–interactional competencies; classroom teacher candidates; teacher education


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

VIRTA-lähetysvuosi2024

Alustava JUFO-taso3


Viimeisin päivitys 2024-03-07 klo 20:46