D1 Artikkeli ammattilehdessä
Voisiko arvioinnilla tukea liikunnan oppimista nykyistä paremmin? (2024)
Norppa, T. (2024). Voisiko arvioinnilla tukea liikunnan oppimista nykyistä paremmin?. Liito : Liikunnan ja terveystiedon opettaja, 28(1), 28-29.
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Norppa, Tommi
Lehti tai sarja: Liito : Liikunnan ja terveystiedon opettaja
ISSN: 2242-0134
Julkaisuvuosi: 2024
Volyymi: 28
Lehden numero: 1
Artikkelin sivunumerot: 28-29
Kustantaja: Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93468
Lisätietoja: Ajankohtaista. Artikkeli pohjautuu vertaisarvioituun katsausartikkeliin "Arviointi edistämään oppimista - formatiivinen arviointi liikunnanopetuksessa" julkaisussa "Taiteen ja taidon taitajiksi: Perusopetuksen arviointiosaamista kehittämässä": https://doi.org/10.23988/sats.895
Tiivistelmä
Formatiivinen eli oppimisprosessia tukeva arviointi on ollut kansainvälisen kasvatustieteellisen tutkimuksen mielenkiinnon kohteena jo pitkään, ja on havaittu, että sitä hyödyntämällä voidaan edistää oppijoiden oppimista. Viime vuosina myös liikunnanopetuksessa on kiinnostuttu aiheesta. Koska luokkaopetukseen suunniteltujen formatiivisen arvioinnin menetelmien käyttö voidaan kokea liikunnan erilaisissa oppimisympäristöissä haastavaksi, tarvitaan menetelmien soveltamista ja tutkimusperusteista kehittämistyötä erityisesti liikunnanopetukseen.
YSO-asiasanat: liikuntakasvatus; koululiikunta; oppimistavoitteet; oppimisprosessi; arviointi; oppilasarviointi
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2024