A1 Journal article (refereed)
Ohjauksellinen tuki terveydenhuollon simulaatiokoulutuksessa (2024)


Peltoniemi, A. J., Silvennoinen, K., Rikala, P., Ylönen, M., Soukka, H., Kataja, J., & Hämäläinen, R. (2024). Ohjauksellinen tuki terveydenhuollon simulaatiokoulutuksessa. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 26(1), 30-48. https://doi.org/10.54329/akakk.143384


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsPeltoniemi, Aaron J.; Silvennoinen, Kaisa; Rikala, Pauliina; Ylönen, Minna; Soukka, Hanna; Kataja, Janne; Hämäläinen, Raija

Journal or seriesAmmattikasvatuksen aikakauskirja

ISSN1456-7989

eISSN2489-5822

Publication year2024

Publication date22/02/2024

Volume26

Issue number1

Pages range30-48

PublisherAmmatillisen koulutuksen tutkimusseura OTTU

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

DOIhttps://doi.org/10.54329/akakk.143384

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessDelayed open access channel

Additional informationTiedeartikkelit. Artikkeli avautuu journal.fi-palvelussa 1 kk ilmestymisen jälkeen.


Abstract

Terveydenhuollon jatkuvaan ammatillisen osaamisen kehittämiseen kytkeytyvissä simulaatiokoulutuksissa kehitetään työssä tarvittavaa osaamista moniammatillisissa tiimeissä autenttisen kaltaisissa ympäristöissä. Ohjauksellisuutta pidetään tärkeänä simulaatiokoulutuksessa. Simulaatioita on kuitenkin tähän asti tutkittu lähinnä yksittäisten taitojen oppimisen näkökulmasta. Tämä artikkeli keskittyy ohjauksellisen tuen näkökulmaan simulaatiokoulutuksissa. Tavoitteena on laadullisen aineiston analyysin kautta tuottaa parempaa ymmärrystä siitä, millaisena ohjauksellinen tuki työn lomassa toteutuvassa simulaatio-oppimisessa näyttäytyy. Simulaatiokoulutusten osallistujat (n=27) ja simulaatio-ohjaajat (n=8) tekivät GoPro-kameralla tallennettujen simulaatiokoulutusten aikana tiimeissä erilaisia hoitopäätöksiä kulloisenkin potilastapauksen mukaisesti. Näistä yhteisöllisistä ja vuorovaikutuksellisista tilanteista muodostettiin simulaatiokoulutuksen ohjaukselliset tilanteet eli ohjauksellisen tuen episodit (n=221). Video ja audioaineistojen analysointiin sovellettiin teoriasidonnaista sisällönanalyysiä. Tulosten perusteella ohjauksellinen tuki simulaatiokoulutuksessa tapahtuu pääasiassa jälkipuintivaiheessa ja simulaatio-ohjaajien toimesta, mutta myös vertaisoppijoiden toisilleen antamana ohjauksellisena tukena etenkin simulaatioharjoituksen aikana. Tutkimus osoitti, että simulaatiokoulutuksen ohjauksellinen tuki ilmenee ohjaavana puheena, tilanteen aikaisena tukena ja ohjauksena sekä reflektoivana puheena. Tulokset tarjoavat aineksia simulaatiokoulutusten ohjauksellisen tuen ja suunnittelun sekä simulaatio-ohjaajien pedagogisen osaamisen kehittämiseen.


Keywordspublic health servicehealth care personnelprofessional skillscontinuing professional educationcomputer-assisted learningsimulation trainingdirection (instruction and guidance)


Contributing organizations


Ministry reportingYes

VIRTA submission year2024

Preliminary JUFO rating1


Last updated on 2024-03-07 at 00:27