A1 Journal article (refereed)
Ohjauksellinen tuki terveydenhuollon simulaatiokoulutuksessa (2024)
Peltoniemi, A. J., Silvennoinen, K., Rikala, P., Ylönen, M., Soukka, H., Kataja, J., & Hämäläinen, R. (2024). Ohjauksellinen tuki terveydenhuollon simulaatiokoulutuksessa. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 26(1), 30-48. https://doi.org/10.54329/akakk.143384
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Peltoniemi, Aaron J.; Silvennoinen, Kaisa; Rikala, Pauliina; Ylönen, Minna; Soukka, Hanna; Kataja, Janne; Hämäläinen, Raija
Journal or series: Ammattikasvatuksen aikakauskirja
ISSN: 1456-7989
eISSN: 2489-5822
Publication year: 2024
Publication date: 22/02/2024
Volume: 26
Issue number: 1
Pages range: 30-48
Publisher: Ammatillisen koulutuksen tutkimusseura OTTU
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
DOI: https://doi.org/10.54329/akakk.143384
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Delayed open access channel
Additional information: Tiedeartikkelit. Artikkeli avautuu journal.fi-palvelussa 1 kk ilmestymisen jälkeen.
Abstract
Terveydenhuollon jatkuvaan ammatillisen osaamisen kehittämiseen kytkeytyvissä simulaatiokoulutuksissa kehitetään työssä tarvittavaa osaamista moniammatillisissa tiimeissä autenttisen kaltaisissa ympäristöissä. Ohjauksellisuutta pidetään tärkeänä simulaatiokoulutuksessa. Simulaatioita on kuitenkin tähän asti tutkittu lähinnä yksittäisten taitojen oppimisen näkökulmasta. Tämä artikkeli keskittyy ohjauksellisen tuen näkökulmaan simulaatiokoulutuksissa. Tavoitteena on laadullisen aineiston analyysin kautta tuottaa parempaa ymmärrystä siitä, millaisena ohjauksellinen tuki työn lomassa toteutuvassa simulaatio-oppimisessa näyttäytyy. Simulaatiokoulutusten osallistujat (n=27) ja simulaatio-ohjaajat (n=8) tekivät GoPro-kameralla tallennettujen simulaatiokoulutusten aikana tiimeissä erilaisia hoitopäätöksiä kulloisenkin potilastapauksen mukaisesti. Näistä yhteisöllisistä ja vuorovaikutuksellisista tilanteista muodostettiin simulaatiokoulutuksen ohjaukselliset tilanteet eli ohjauksellisen tuen episodit (n=221). Video ja audioaineistojen analysointiin sovellettiin teoriasidonnaista sisällönanalyysiä. Tulosten perusteella ohjauksellinen tuki simulaatiokoulutuksessa tapahtuu pääasiassa jälkipuintivaiheessa ja simulaatio-ohjaajien toimesta, mutta myös vertaisoppijoiden toisilleen antamana ohjauksellisena tukena etenkin simulaatioharjoituksen aikana. Tutkimus osoitti, että simulaatiokoulutuksen ohjauksellinen tuki ilmenee ohjaavana puheena, tilanteen aikaisena tukena ja ohjauksena sekä reflektoivana puheena. Tulokset tarjoavat aineksia simulaatiokoulutusten ohjauksellisen tuen ja suunnittelun sekä simulaatio-ohjaajien pedagogisen osaamisen kehittämiseen.
Keywords: public health service; health care personnel; professional skills; continuing professional education; computer-assisted learning; simulation training; direction (instruction and guidance)
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
VIRTA submission year: 2024
Preliminary JUFO rating: 1